Portvin på blommer fra haven

Hej LDS

Jeg er ny her.


Jeg har længe haft en ide om at bruge vores skønne Reine Claudes blommer fra haven til noget andet end blot marmelade. 

Jeg vil derfor forsøge at fremstille portvin - det er der I kommer ind i billedet.


Jeg er helt nybegynder på området, så hjælp modtages med kyshånd.

Marc

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har du mange blommer kunne du også overveje at lave blommelikør også kendt fra østlandene som Slivovitz.   

Frank...  Slivovitz. er ikke likør men blommebrændevin og  man behøver et destillationsapparat for at lave det og det er forbudt i DK  da det er hjemmebrænderi .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Ok, så kalder jeg det blomme-snaps   

Frank ....blommesnaps og blommebrændevin er det samme , blommer vand og gær giver blommevin som ikke smager af noget , derfor destilere det man det og får en høj alkoholprocent og en smag af blommer , det kaldes Slivovitz. og udbredt på balkan og i Østeuropa .

Blommelikør er blommesaft tilsat alkohol og er noget hel andet.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce

Det smager i al fald godt - altså den brændte blommevin   

Jeg har for nogle år siden lavet vin på Viktoria blommer og fik da et ganske godt produkt ud af det, når jeg selv skal sige det. Med Reine Claudes blommer burde resultatet nok blive endnu bedre. 

Den gang kunne man købe gær i bl. a. Matas, men om de stadig forhandler det, ved jeg ikke.


Jeg har besøgt nogen i Bosnien, der laver man masser af blommebrændevin. Det kaldes på de kanter Tyrka eller i Rumænien Teuka. I Bosnien har man en trailer med hele destillations apparatet på, den kommer så rundt til de forskellige husstande. Smager det godt??? ahrr ikke hvis man er vænnet til noget bedre. God whisky eller rom.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 11-05-2017 23:03:51

Jeg har besøgt nogen i Bosnien, der laver man masser af blommebrændevin. Det kaldes på de kanter Tyrka eller i Rumænien Teuka. I Bosnien har man en trailer med hele destillations apparatet på, den kommer så rundt til de forskellige husstande. Smager det godt??? ahrr ikke hvis man er vænnet til noget bedre. God whisky eller rom.

 Nah, det er nu også et spørgsmål om lagring.
På Balkan er det også mange steder en tradition, at man fra høsten efter man har fået en dreng lagrer både tyrka/slivo og vinjak til drengens bryllup. 

Det smager helt anderledes end hverdagsvaren, der jo ofte bare fyldes direkte på flasker efter destillering.  

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis