kalmarbrædder betydning af marvisiden udad

hejsa. Jeg er i gang med at opsætte en 1 plus 2 beklædning af kalmarbrædder i Douglas. Pga kanten på brædderne vil det se pænest ud, hvis marvsiden vender indad, men det siger de kloge ;-), ikke er det rigtige. Der er tale om en gavlbeklædning til en stald, så det byder ikke noget, at den ikke er helt tæt, men jeg frygter, at brædderne evt vil flække over tid. Hvad siger i andre?


Med venlig hilsen

Kasper Rossing
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg tror ikke det har nogen betydning for om de flækker mere eller mindre. Argumentet for at vende marvsiden udad går jo på holdbarheden. Skal det males?

Kalmar fås primært i rødkernetræ, lærk og douglasgran men også eg og rødgran forekommer som kalmar. Og i min optik kan kalmer kun vende på en måde, nemlig med marvsiden indad og med groretningen opad.

Når træet tørrer vil spiltsiden trække sig mere sammen end kernesiden. Træet vil derfor begynde at bue (mere eller mindre) på tværs. Hvis du vender det med kernesiden udad vil der således være tendens til, at yderbrædtet begynder at gabe.
Hvis du insisterer på at have splintsiden udad så overvej at skrue yderste lag fast for at begrænse gabet. 

Ud fra en holdbarhedstilgang (og også tæthed i samlingen) ville jeg vælge kernesiden udad.

(Husk ikke at skrue/sømme yderbrædtet gennem inderbrædderne)

Nå, jeg er skredet ud over rettetiden. Men i mit indlæg herover burde der stå, at hvis man vender kernesiden indad er der tendens til at yderbrædtet begynder at gabe.

Om det er værre at yderbrædderne gaber end bomkanten er skrå ind mod huset kan du bedst selv afgøre.

Tak for jeres svar. Min konklusion er, at for at beklædningen ser bedst ud, skal den opsætte stik modsat af retningslinjerne for alm beklædning - altså bomkanten ind mod huset og med vækstretningen opad ;-)


Med venlig hilsen

Kasper Rossing
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også