Samlinger samt dimensionering af overdækning med limtræ

Jeg ønsker at opføre en overdækning på ca. 23m^3 mod mit hus, 6m bred og 3,5m dyb. Jeg påtænker at bruge Rias Termotag Riatherm LUX direkte på spær/tagbjælker af limtræ for at maksimere lysgennemgang og gøre det muligt at konvertere til udestue senere.

Efter at have brugt diverse beregningsprogrammer online er jeg kommet frem til, at jeg er ude i en konstruktion med 6 spær af 65x166 der ligger på tværliggende tagbjælker af 115x166. Den yderste tværliggende tagbjælke er holder op af 3 lodrette stolper af 115x115. Lyder dette fornuftigt?

Min største udfordring består imidlertid i, at jeg ikke helt kan gennemskue hvorledes jeg skal lave samlingerne imellem spær og den yderste tværliggende tagbjælke. Den nemme løsning med bare at smide spærene ovenpå virker klodset da jeg gerne vil have konstruktionen så minimalistisk som muligt og dvs. gerne i samme plan. En løsning med bjælkesko vil løse problemet, men dog ej heller speciel æstetisk. Spg. er så, vil jeg svække konstruktionen for meget, ved at save hak ud i hhv. spær samt tværliggende tagbjælke; altså således at de kommer i samme plan og derfor halvt så tykke hvor de mødes?

Sidst men ikke mindst, af hensyn til afstivning overvejer jeg at sætte stolperne i jorden frem for at sætte dem på stolpesko og supplere med 45 grader diagonale afstivninger. Jeg tænker at netop ved overdækning er det begrænset med vand så stolperne vil stadig stå i rigtig mange år. Eller finder der en bedre måde?

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det lyder ikke helt galt med de dimensioner.

Mht. samling kan du ikke bare skære ud i den tværgående bjælke, så vil den miste sin styrke. Du kan i stedet bruge et egnet beslag som kan udføres skjult. Det koster lidt ekstra arbejde men så har du den løsning du ønsker. Se her: Endetræsbeslag eller Bjælkebærer

Stolper i jord skal være trykimprægneret, jorden er stadig fugtig det meste af tiden. Men umiddelbart bør det være rigeligt med 45 grader diagonaler og en solid fastgørelse mod huset.


Mvh Simon
Bygningsingeniør

Tak for svaret Simon - særdeles interesant med de specielle beslag. Jeg tænker lidt at bjælkebærer er nemmest eftersom der "bare" skal fræses en rille ud, ligesom en lille vinkel (for 3 graders taghældning) ikke er noget problem.

Jeg ville gerne undgå 45 diagonaler men jeg kan næsten forstå at dette ikke er anbefalelsesværdigt. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis