Hurtig mangel på varmt vand

Hej kloge mennesker. 

Vi har i lang tid Hart problemer med at vi hurtigt løb tør for varmt vand i brusekabinen, og regnede med at den gamle vandvarmer var dårlig. 

Men nu har vi sat en ny metro 110L vandvarmer op, men men men, vandet er stadig meget koldt til Sidst, hvis 2 voksne mennesker skal i bad efter hinanden. 

Hvad kan der være galt?

Skal lige siges at der også er skiftet bruseameatur, så det er også nyt. 


Hjælp, er træt af kolde bade, når kæresten har brugt vandet:-)


Med venlig hilsen

Brian P
29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er vandvarmeren ophængt lodret, og med tilslutningerne nedad? Når der tappes vand, er det så det bageste "rødmærkede" rør der bliver varmt?


Søren O

Du har 3 muligheder:

1. ryk temp.føleren længere ned i vvb, så laves der mere varmt vand, til gengæld tager det længere tid.

2. skub temp.føleren så langt op som overhoved mulig, så laves der hurtigt mere varmt vand, men ikke så meget af gangen.

3. Og den hårde metode - bed kæresten om ikke at tage lange brusebade. 

Ps. Termostaten bør selvfølgelig stå på omkring 60 gr. Man kan også hæve den til 70 gr. men så må du påtænke at der skal bankes kalk af inde i vvb efter et par års brug.

Der er skruet helt op for varmtvandsbeholderen. 

Beholderen hænger lodret med rør nedad. 

Beholderen er på 110L det burde være nok, håber jeg.

Hvordan kan jeg rykke føleren i vvb?


Med venlig hilsen

Brian P

Det har du vel ikke, altså skruet helt op, for så er vandet vist tæt på at koge, og det udfælder helt sikkert kalk.

Du skal have bundpladen af, så kan du enten skubbe føleren længere op eller rykke føleren længere ned efter behov i indføringsrøret der omtrent går op til midten af vvb. 

Annonce

Som standard leveres Metro el-vandvarmere med termostat som max. kan indstilles til 65oC - altså langt fra at koge. Prøv at tjekke temperaturen, det er helt ok at ligge tæt på 60oC.

Jeg tror ikke at du skal begynde at flytte føleren. Jeg vil tro at den sidder ret tæt på beholderbund. Metro er da interesseret i at levere en effektiv beholder, men måske vil du få lidt mere varmt vand hvis du flytter den lidt ned. Hvis du flytter føleren får du ikke hurtigere varmt vand, da varmeelementet ikke flyttes. Derimod reduceres mængden af det varme vand.

Prøv lige for en sikkerheds skyld at kontrollere om rørtilslutning til beholder er rigtig. Kold vand til blå markering, og varmt vand ud af rør med rød markering. Er de byttet om får du hurtigt kold vand.


Søren O

Vi bør nok lige få at vide om det varme brugsvand opvarmes med el eller varmt kedelvand.

Den er på elvarme. 

Det er en vvs'er som har monteret den, så tænker tilslutningen er korrekt, men den gamle gjorde også det med hurtigt og miste det varme vand. 

Jeg kontakter vvs'eren så må han komme ud og kigge på det..


Med venlig hilsen

Brian P

Det er en for lille vvb.

Du skal op i en 200L til jeres forbrug ud fra din beskrivelse, eller indoktrinerer at konen maks må bade 5 minutter.


 

110 l må være nok. Jeg kender nogen der klarer sig med 30 l.


Søren O
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis