Havetraktor batteri

Hej alle. Jeg har et batteri til en havetraktor som jeg mistænker for at være dødt. Har prøvet at lade det op med en lader som selv stopper når batteriet er opladet. Satte voltmeter på som stod på 13.8 v. Efter 3 timer stod det på 12.8v. 

Er det færdig eller hvad mener i?  Skal jeg prøve at måle igen i morgen? Det er taget ud af havetraktoren og har ikke forbindelse til noget 


Mvh

Henrik.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

12,8 V må være ok for et batteri der ikke lades på, men du er nødt til at belaste batteriet for at se om det duer. Prøv f.eks. at sætte det på havetraktoren. Tag tændrørshætterne af, og aktiver starteren samtidig med at du måler spændingen. Hvis spændingen falder drastisk, er batteriet defekt.


Søren O
Hundrik skrev den 09-05-2017 20:05:48

Hej alle. Jeg har et batteri til en havetraktor som jeg mistænker for at være dødt. Har prøvet at lade det op med en lader som selv stopper når batteriet er opladet. Satte voltmeter på som stod på 13.8 v. Efter 3 timer stod det på 12.8v. 

Er det færdig eller hvad mener i?  Skal jeg prøve at måle igen i morgen? Det er taget ud af havetraktoren og har ikke forbindelse til noget 


Mvh

Henrik.

En simpel huskeregel.

Hvilespændingen uden belastning målt efter 18-24 timer:

Ved 100% nyt blybatteri måler du 12,72 volt.

Med 75% restkapacitet på batteriet måler du ca. 12,6 Volt.

Med 50% restkapacitet på batteriet måler du ca. 12,4 Volt.

Alt under plejer man og regne for opslidt.     

Ret beset bør man dog måle syrevægten på hver enkelt celle og sammenligne, det giver den mest rigtige diagnose af et batteris sundhedstilstand men kræver en syremåler.   


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Måler 12.6 v i dag. Så må der være noget på traktoren der tager strøm selvom tænding er slået fra. Igang igen 😀😀

Hundrik skrev den 11-05-2017 09:59:10

Måler 12.6 v i dag. Så må der være noget på traktoren der tager strøm selvom tænding er slået fra. Igang igen 😀😀

 Nej, det er der helt sikkert ikke med en måling foretaget 24-48 timere senere. Spændingen falder stille og roligt over batteriet de første 24 timer efter du er stoppet med og lade. Det er faktisk derfor jeg jeg gjorde så meget ud af og fortælle, du skulle vente minimum den omtalte tid før du foretog din måling så den er sammenlignelig !!!      

  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Ja og mange tak for det. Prøver at makke lidt med det i weekenden 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis