Hamborghængsel eller stabelhængsel?

Jeg har været ved at bygge et nyt skur og er nu kommet til døren og har i den forbindelse et spørgsmål angående valg af hængsel og håber der er nogen, der har gjort sig nogle erfaringer. 

Min dør bliver bygget op på et skelet af regler i størrelsen 45x70mm og skal derefter beklædes med mellemsternbrædder med fer og not i 2 cm tykkelse. Dørens mål bliver 97 cm x 196 cm. 

Mit spg. går på hvilken type hængsel jeg skal vælge. Kan se via Google billeder, at de fleste skure/udhuse bruger stabelhængsler, men jeg kan godt lide idéen om hamborghængsler, da de ikke syner så meget på skuret. Men kan det holde til vægten? 

Kunne jo overveje at sætte 3 styks på - to øverst og et nederst - det ser man ofte på indvendige døre. 

Er der nogen, der har nogle erfaringer med de to typer. Vil jo gerne have, at min dør kommer til at sidde lige i mange år frem. 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Med stabelhængsler har du mere fat i døren mod nedhæng. Med hamborg er du meget afhængig af rammens stivhed. Du kunne måske overveje at sætte en rullede i. Det gjorde jeg. Skinnesæt koster omkring 1000. Så har du også mulighed for at gøre hullet større


 

uldal skrev den 09-05-2017 11:23:31

Med stabelhængsler har du mere fat i døren mod nedhæng. Med hamborg er du meget afhængig af rammens stivhed. Du kunne måske overveje at sætte en rullede i. Det gjorde jeg. Skinnesæt koster omkring 1000. Så har du også mulighed for at gøre hullet større

Tak for svar.
Til info har jeg lavet rammen med bladsamlinger, netop for at forøge stivheden.

Mit gamle skur, som skal rives ned efter jeg har bygget det nye, har stabelhængsler og der hænger døren helt vildt. Det er som om skruerne i hængslerne med tiden ikke rigtig kan holde samme position - tænker det vel noget at gøre med at træet efterhånden mister stabilitet. Så det var også en af grundene til at overveje hamborghængsler. Men igen, det bliver en tung dør og det kan være, det ikke går i længden.

Det skyldes ofte, at der enten bruges skruer der ikke passer til hullerne, eller der er firkantede huller. De kræver gennemgående bræddebolte.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis