Hvilken type jord/gødning skal i mit nye højbed?

Jeg har lige bygget 2 stk. 50 cm høje højbede. De skal bruges til grøntsager som radiser, kartofler, gulerødder mm.


Mit spørgsmål går på hvilken type jord er bedst? Jeg har hørt at det er godt at bruge hestemø. I så fald, hvor meget hestemøg og hvor meget/hvilken type jord skal ovenpå/neden under mm.


Alle gode råd er velkomne :D


Mange tak på forhånd!


Nikolaj
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du skal ud at anskaffe jorden er der masser af muligheder for at købe jord til formålet, som her f.eks.

Er det noget du selv skaffer, så bør du tænke på, at det ikke må være for kompakt, så rodfrugterne har svært ved at komme ned. Samtidig må det heller ikke være for løst, så det ikke kan holde på fugtigheden, for ellers skal du vande dagligt, når du "udfordrer tyngdekraften" oppe i et højbed. Så en god muldjord evt. sigtet for sten er helt fin og vender du lidt gødning i, som nævnt herunder, er halmen med til at imødegå at jorden bliver for kompakt. 

Mht gødning, så kan du sagtens vende en trillebørfuld i jorden pr. 1-2 m2, men de øverste 10-15cm jord skal du ikke blande op med gødning. Det vil bare svide spirerne. Du kan også vente med gødning til planterne er kommet i god vækst og så vende lidt ned i jorden mellem rækkerne (mellem planterne). Er det store og kvælstofkrævende planter som kål kan gødningen bare lægges på jorden mellem planterne, så sørger regnen for at næringen kommer jævnt ned til rødderne og efter sæsonen kan resterne af gødningen gravens ned og være med til at friske og jordforbedre til næste sæson.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis