Induktionskogeplade F01 fejl, kan jeg have ødelagt den?

Jeg tilsluttede min nye induktionskogeplade, 380v 3 faser. Jeg samlede kogeplade ledninger med min 5 leder med samlemuffer i installationsrummet i kogepladen. Jeg tænkte for gruppen og sikringen sprang. Jeg tjekkede min installation og så at jeg ikke havde spændt den ene fases muffe helt nok, hvilke jeg gjorde. Jeg tændte for gruppen igen og det virkede. MEN når jeg tænder kogepladen, så melder to kogezoner melder F01 fejl(whirlpool). 

Spørgsmålet er, kan det være min fejlinstallation der har ødelagt de to kogezoner eller har den været ødelagt fra starten?

F01 er en temperatur sensor eller kontrolpanel fejl.


10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Allerførst, hvorfor bruge samlemuffer i "tilslutningsrummet"? 

Et billede af tilslutningen ville være rart. Der er noget der tyder på, at du ikke har fået tilsluttet nullen rigtigt.


fase

Hermed billede af tilslutningsboksen. Det sidste billede viser fejlmeddelsen, kun på 2 zoner.


Du har forbundet kogepladen forkert med hensyn til nul forbindelsen. Den grå ledning  fra tilslutninskablet skal ikke have forbindelse til nullen, så sæt en muffe på den, så den ingen tilslutning har. Den grå fra nultilslutningen skal forbindes med den blå ledning. Formentlig er der en sikring, der er sprunget, for ved at forbinde den grå og den blå, har du lavet en kortslutning. Jeg kan se, at du har brugt installationskabel som tilslutning, var det medleverede kabel for kort eller hvordan? Det er ikke tilladt at bruge installationskabel som tilledning. De stik, du omtaler, er 6,3 mm spadestik, som kræver specialværktøj for at montere.



fase

Hej

Fabrin - grå og blå ledning er IKKE forbundet såvel som sort og brun heller ikke er det men det var også min første tanke men på printet er det også 2 separate tilslutninger så å ??  men der står klemme betegnelser på plast huset lige over tilslutningerne (dobbeltklik for større billede)  n1  -  n2  -  l1  -  l2  men hvad der menes med det ved jeg ikke 

har lige prøvet at gemme billede 2 og opdager til min skræk at det IKKE er en 400 volt ting men kun 220 Volt så den er nok gået til de evige kogepladers kirkegård !

prøver at vedhæfte billedet i må selv rotere det ! 

polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"
Annonce
polobjørn skrev den 08-05-2017 18:51:59

Hej

Fabrin - grå og blå ledning er IKKE forbundet såvel som sort og brun heller ikke er det men det var også min første tanke men på printet er det også 2 separate tilslutninger så å ??  men der står klemme betegnelser på plast huset lige over tilslutningerne (dobbeltklik for større billede)  n1  - n2  - l1  - l2  men hvad der menes med det ved jeg ikke 

har lige prøvet at gemme billede 2 og opdager til min skræk at det IKKE er en 400 volt ting men kun 220 Volt så den er nok gået til de evige kogepladers kirkegård !

prøver at vedhæfte billedet i må selv rotere det ! 

polobjørn

 Polobjørn, du har ret i at grå og blå ikke er forbundet, men de skal være forbundet. Sort og brun er heller ikke forbundet, og det skal de heller ikke være , det er hver sin fase.

 Hvis blå og grå fra koblingsplinten bliver forbundet til den blå fra tilslutningskablet vil begge nulledninger blive koblet til nul, som de skal.

Såvidt jeg kan se på tilslutningsskemaet kan kogepladen tilsluttes til 2 faser, nul og jord/PE. 

Det er meget almindeligt, at husholdningsmaskiner bliver fabrikeret til 230V. For at fordele forbruget på flere faser, deles tilslutningen op på flere faser. Det har så medført, at nullen også føres ud som to tilslutningher, som forbindes sammen. Det giver så mulighed for at forbinde til flere spændingskombinationer (3*230V, 1*230V, 2*(3) 400V+nul)


fase

Fik kigget manualen igennem og nu, lidt sent, se nødagtigt hvad S. Fabrin beskrev tidligere 😕


Efter at have sat ledningerne rigtigt sammen kom en ny fejl - f07, som betyder defekt kontrol panel, nok fordi gds Bo har ristet den.

Gudskelov koster kogepladen "kun" 1300kr i IKEA. Jeg køber en ny i morgen og benytter mig af det medfølgende kabel. Det der el noget er ikke så let 😀

S. Fabrin og polobjørn MANGE tak input - næste gang spørg jeg først....eller ringer til en elektriker.


Hvad koster et nyt kontrolpanel? Du skal være velkommen til at spørge. Svarene, vi giver, er uden ansvar for os, fordi de er givet ud fra de oplysninger, vi får fra spørger.  


fase

Ved ikke hvad et kontrolpanel koster, men konen har talt - køb en ny   

BoKristensen skrev den 09-05-2017 09:47:46

Ved ikke hvad et kontrolpanel koster, men konen har talt - køb en ny   

 Du følger bare det talte, så får du også den bedste "wife acceptance". Og hvis jeg havde set ordentlig i dit indlæg- en kogeplade til 1300 bobs, så kan det nok ikke betale sig at reparere.  


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis