Verdens oplimning

Hej.

Jeg ligger inde med sådan et verdens kort, som man kender fra folkeskolen.

Den er på sådan en nedrulnings dims.

Jeg vil klippe den til og så lime den på en plade, sådan så jeg kan sætte nåle i, der hvor jeg har været i mit liv.

Tænker jeg vil bruge masoritplader og noget tapet lim?

Nogen gode forslag?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er jeg sikker på er en rigtig god ide.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er ikke sikkert at tapetklister kan holde, hvis kortet er sådan et gammelt et der er nærmest noget lamineret stof.
Men hvis du alligevel skal klippe i det, kan du jo lave en test, med et lille stykke af kanten, limet på din bløde masonit plade.
Men jeg tror jeg ville vælge kontaktlim.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Ja okay. Vil forsøge mig frem.

Men ja det er jo ikke normalt papir. 

Måske man bare kan hæfte det fast ?

Kontaktlim til sådan et projekt vil jeg mene er overkill og med stor fare for et dårligt resultat. Kontaktlim er ret svært at smøre ud uden at der vil være små klumper, og med sådan et kort vil det blive svært at få disse trykket ud. Det er noget helt anden, hvis det er hårde materialer. Derudover får man kun et forsøg, idet når først man har sat noget af kortet fast, så får man det ikke af igen, så der skal man være meget sikker på, at det sikker 100 % rigtigt. Dernæst kan det være svært at lægger det på, uden at der opstår luft, så der skal i hvert fald være nogle stykker til at styre det. I mine øjne bør man i stedet bruge en tynd lim, som gerne har lidt åbningstid, så man kan nå at korrigere evt. bobler osv.


Kurt B. Andersen

Jeg tror limning vil resultere i rynker, når det tørrer op.
Jeg ville vælge at spænde det ud som et malerlærred. Det kunne være over en blød masonit med en hård masonit bagpå som man kan hæfte lærredet på. Der kunne evt. laves en ramme om, hvis man føler for det.

Annonce

Hvis du vælger at klæbe den op på en plade ville jeg foreslå at bruge pva lim (skole lim eller hvid trælim), men jeg er ikke limekspert...

Det jeg vil gøre opmærksom på er at du skal lime noget materiale på bagsiden af pladen også, ellers vil den bukke når limen tørrer


 

Hmm.

Mange gode forslag! 

Men nu bliver jeg jo også i tvivl😅

Jeg hælder lidt til den der hæfte metode, er dog bange for det er så stort at det vil være lidt slapt i centrum. 

Ellers så siger jeg mange tak for jeres svar, det er stadig muligt at byde ind hvis man vil. Fordi får det nok først gjort efter lidt overvejelse!

Der er jo ikke så meget forgjort ved at montere det som et malerlærred først. Kan du ikke få det til at se tilfredsstillende ud er det jo bare at løsne klammerne og komme klister på. Men min anbefaling skal være, at lærredet holdes i spænd som minimum under tørringen for at imødegå rynker.
Har du prøvet at klæbe plakater op ved du, at tørreprocessen meget ofte medfører rynkedannelse.


kurta skrev den 07-05-2017 20:17:16

Kontaktlim til sådan et projekt vil jeg mene er overkill og med stor fare for et dårligt resultat. Kontaktlim er ret svært at smøre ud uden at der vil være små klumper, og med sådan et kort vil det blive svært at få disse trykket ud. Det er noget helt anden, hvis det er hårde materialer. Derudover får man kun et forsøg, idet når først man har sat noget af kortet fast, så får man det ikke af igen, så der skal man være meget sikker på, at det sikker 100 % rigtigt. Dernæst kan det være svært at lægger det på, uden at der opstår luft, så der skal i hvert fald være nogle stykker til at styre det. I mine øjne bør man i stedet bruge en tynd lim, som gerne har lidt åbningstid, så man kan nå at korrigere evt. bobler osv.

 Det er nu ikke så svært at arbejde med kontaktlim.
Man bruger en tynd rulle til at lægge det på med, så bliver det lige så glat som hvis det var maling.
Når man skal lægge de to dele sammen er det rigtigt at man kun har et skud i bøssen, men der findes råd for det.
Man tage nogle tynde lister eller rør, og lægger på "bundpladen", når kontaktlimen er tilstrækkelig tør så den ikke klæber (det tidspunkt hvor der skal klæbes sammen) på tværs af fladen, og gerne mange styks.
Så starter man i den ene ende med at lægge "overdelen"(i dette tilfælde kortet) ud over listerne og trykker det fast i kanten. Så hiver man en liste ud, trykker fast, og forsætter til man når til den anden ende. Så tager man en tør maler rulle og ruller det hele over, for at trykke det ordenligt fast

.
 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Brug Mount Spray som forhandles i hobbyforretninger med grafiske artikler. Limen er beregnet til formålet uden at påvirke papiret.

Husk også at montere papir på bagsiden så pladen ikke krummer ved temperaturændringer. Brug almindelig afdækningspapir.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også