Forfradåse i loft og lampeudtag

Man må jo ikke sætte en forfradåse ind i loft eller skrå væg og så sætte et lampeudtag deri. Spørgsmålet er så:

a.  må man sætte slutmuffer på de ledninger der sidder i denne forfradåse  og så sætte et blænddæksel ( se billed ) på ? Der er ikke brug for alle de lampeudtag  der er lavet


b. må man sætte en lampestikkontakt ( en af dem til en lampestikprop ) ( se billeder )i en forfradåse der sidder i loft eller skrå væg



bjarne
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du må godt bruge en forfra dåse i dit loft og skråvæg. Du må også montere et lampeudtag/stikkontakt. dog skal dåsen sidde så tæt på væggen, at udtaget ikke umiddelbart kan bruges til at hænge en lampe op i. Det skal forstås sådan at lampen vil støde på væggen, hvis den bliver monteret i lampeudtaget.


fase

De forfradåser jeg har siddende - sidder desværre ikke så tæt på væggen at de bliver betragtet som lovlige med lampeudtag installeret. ( har jeg fået at vide af elektriker ) Så mit problem er som jeg skrev i indlægget om jeg så bare enten kan blænde dem af med slutmuffer og blænddæksel eller kan isætte en lampestikkontakt


bjarne

Det er så et af de spørgsmål, Hvor man kan fortolke, hvad tæt på væggen er i cm. Det bliver ikke bedre med en lampestikkontakt. I dit sted ville jeg nøjes med at skifte dækslet til et blænddæksel og lade indlægget sidde. Blænddækslet kan købes løst. Du fjerner det nuværende dæksel ved at stikke en tynd skruetrækker ind, hvor der er en udsparing.


fase

Ville det så lovliggøre en eksisterende forfradåse hvori der p.t er indsat et lampeudtag og som iflg. elektrikeren - ham der har lavet elrapporten - er ulovlig da en forfradåse ikke må bruges med et lampeudtag



bjarne

Hvis der sidder forfradåser i loft/skråvægge, må der ikke monteres rosset materiel. Dvs lampeudtag, lampestik. Du må gerne sætte en almindelig stikkontakt, eller et blændæksel på. Begge dele er fuldt lovlige. Vælger du blændæksen, så samles lederne inde i dåsen med samlemuffer. 

Så kort svar på dit sidste spørgsmål - Ja, det vil lovliggøre den.

Annonce

Dejligt at høre der er andre der har lavet den samme fejl som mig :-)

Begrundelsen jeg fik fra ham der lavede elcheck hos mig var at forfradåsen kan trækkes ud af loftet hvis man montere en tung lampe i et lampeudtag og derfor er det ikke lovligt. Det med afstanden til væggen har jeg dog aldrig hørt noget om.

Det skal godt nok være noget af en sværvægter den lampe, hvis den skal kunne trække dåsen ud af loftet.


fase
S. Fabrin skrev den 09-05-2017 19:36:03

Det skal godt nok være noget af en sværvægter den lampe, hvis den skal kunne trække dåsen ud af loftet.

 Der skal mange kilo til ja. Men et er hvad der skal til, og noget andet er jo hvad den er godkendt til.  


perhans skrev den 08-05-2017 09:42:17

 Det med afstanden til væggen har jeg dog aldrig hørt noget om.

 

Det er også en "dispentation" eller hvad man skal kalde det. Hvis lampeudtaget sidder i loftet HELT oppe af væggen, er det ikke muligt at montere en lampe så den hænger i lampeudtaget. Så vil man bruge en krog/svanehals og sætte lampen fast til denne i stedet, så trækket ligger i krogen, og ikke i lampeudtaget.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis