NKT, kontra Fischer "træskruer"

Jeg har altid brugt Climatic skruer fra NKT, nu hedder de vist G3.

Jeg er ved at lave lidt om på haveskuret, og skulle have skruet lidt forskelligt fra hinanden, og kunne se at NKT skruerne var rustne hele vejen, de sidder i trykimprægneret træ, oppe under taget, så de sidder i tørvejr men udendørs, de har siddet der i 4 år.

Kunne man lige så godt bruge Fischer skruer, fra Harald Nyborg, er der nogle der har erfaring med dem ?


Vi prøver igen, i morgen --
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja og nej. Der er stadig forskel på hvor godt de holder. Fischer skruen har en galvaniseret overflader, hvor NKT skruer er hele stålet climatiseret. Det giver bedrer holdbarhed. Kvaliteten af stålet er også ringere i Fischer. Om det er Fischer skruen, bygma skruen, expandet skruen eller NKT Basic skruen, er lige gyldigt. De har alle sammen blot galvaniseret.


 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Fisher har også en rustfri A4 skrue:

http://www.harald-nyborg.dk/p1447/r...x56-250stk

De er ikke ret meget dyrere end NKT's G3 og ca. halv pris af NKT A4. Om de holder lige så godt ved jeg dog ikke. Har brugt dem til et plankeværk for 3-4 år siden, og der er ikke noget rust at se på skruehovedet.


Ja jeg har også brugt de rustfri skruer fra HN til et plankeværk, det holder fint, har også brugt NKT rustfri til en terrasse.

Men generelt for begge typer, synes jeg de er noget sarte i torx kærven.

Men ja vil man undgå rustne skruer, er rustfri A4 nok vejen frem.

NKT Climatic skrue efter 4 år oppe under udhænget, under taget og bag sternbrædtet, så ingen direkte regn.


Vi prøver igen, i morgen --

Jeg har brugt Fischer´s skruer de sidste 10 år eller længere. De er lidt stærkere i kærven og ruster mindre end de velkendte NKT skruer. Jeg vil ihvertfald sige god for dem :-) 

Annonce

Har brugt Fischer i en lang periode, men synes deres kvalitet er faldende. Disse FPF-PF med bonus zink ser således ud efter 5 mdr udendørs


Ja tænkte jo nok, at de ikke var bedre end NKT, men de er vel så alligevel lidt billigere...


Vi prøver igen, i morgen --

Du kan også købe rustfri skruer i Jem& Fix. de har samme resistens som NKT, men koster under det halve. Jeg har bygget adskillige træterrasser og plankeværker men aldrig haft problemer med at skrue dem ud igen - og genanvende (man er vel Jyde). Det eneste du skal passe på, er lærk. 


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også