Jubilette komfur. Ovndelen varmer ikke optimalt

Vi har en ældre, men smuk sag af et komfur i vores kolonihave, men ovnen bliver ikke varm nok længere.

Er der nogen der ved hvad der kan være galt og om det kan fixes? 

Komfuret kører på flaskegas. Det kom med huset som vi overtog i 1981.

Det er i et flot design og vi vil meget gerne beholde det, men vi savner gennembagt hjemembag.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Som i kan se på billedet er modellen en Voss- Jubilette Type: 85-330 0

Jeg kender godt den type komfyr. Piller du bundpladen ud vil du se brænderen ligge under denne. Det er enten et eller to jernrør hvori der er boret nogle huller. Det er typisk der sætter sig rust i hullerne hvis komfyret står lidt fugtigt. Du kan prøve og rense dem op forsigtigt med eksempelvis et "børstehår" fra en stålbørste eller anden tynd metalting. Men vær forsigtig, idet en udvidelse af hullernes diameter vil bevirke at ovnen begynder at sode.

Og som sidste bemærkning, skal du nok ikke forvente at ovnen kan varme som en moderne varmluftovn. Den kan dog godt blive så varm at man efter en lang opvarmningstid sagtens kan bage brød deri. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Mange tak!

Det vil jeg prøve at kaste mig ud i.

Nitter skrev den 05-05-2017 18:19:14

Jeg kender godt den type komfyr. Piller du bundpladen ud vil du se brænderen ligge under denne. Det er enten et eller to jernrør hvori der er boret nogle huller. Det er typisk der sætter sig rust i hullerne hvis komfyret står lidt fugtigt. Du kan prøve og rense dem op forsigtigt med eksempelvis et "børstehår" fra en stålbørste eller anden tynd metalting. Men vær forsigtig, idet en udvidelse af hullernes diameter vil bevirke at ovnen begynder at sode.

Og som sidste bemærkning, skal du nok ikke forvente at ovnen kan varme som en moderne varmluftovn. Den kan dog godt blive så varm at man efter en lang opvarmningstid sagtens kan bage brød deri. 

"Piller du bundpladen ud" skriver du. Det er ikke en type hvor man bare skruer bundpladen ud. Hvad ville du gøre for at få den ud?

Oha, det er et godt spørgsmål når det ikke er som jeg forventer efter min forrige udmelding.    Prøv lige og lav et par billeder af ovnens indmad med åben låge.    

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Vedhæftede filer:

Jeg ved ikke hvorfor systemet har vendt billederne på hovedet, men jeg håber du kan se med, ellers må jeg prøve igen.

KlipperKlaus skrev den 06-05-2017 19:31:58

Jeg ved ikke hvorfor systemet har vendt billederne på hovedet, men jeg håber du kan se med, ellers må jeg prøve igen.

Det er helt galt det jeg fortæller dig. Opdagede lige nu at din ovn kører på el (220 Volt) og ikke gas.   

Derfor er der ikke noget og rense. Men hvis du syntes ovnen har været bedre opstillet et andet sted, kan det måske skyldes der kan være et større spændingsfald i ledningsnettet kolonihaven, end der er på en typisk byvej. Kan i se lyset blinker i en almindelig gammeldags pære når ovnen tændes ?      

Mvh. Leif.

Onliner:

Nej ovnen er til flaskegas. 

KlipperKlaus skrev den 06-05-2017 23:26:55

Nej ovnen er til flaskegas. 

Det har du sgu da ret i. 27W kommer der ikke meget varme ud af, det rækker højst til lidt lys. Sådan går det når man ikke vil isolere sig med gammelmands brillerne på næsen.    

Så skal du nok på din model ind gennem under-skuffen og eventuelt samtidig have bagpladen af. Det må du selv tage stilling til undervejs. 

Mvh. Leif.

Onliner:
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis