Rationel vinduer (1997), afmontere al-bundglasliste

Hej...


Nogen der kan fortælle mig hvordan jeg afmonterer alubundglasliste på Rationel Domus fra slut 90'erne ? ..... og om den sidder fast med beslag/clips eller sådan noget der kan knække ved afmontering, eller når jeg sætter den på igen.

Det er trævinduer. De lodrette glaslister er træ, den nederste, som skal af er alu.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Alu-bundlisten er klikket på (i det her tilfælde) to plastikbeslag. Du skal først have de to lodrette træ-glaslister af, så kan du vippe alu-listen af. 

Der kan også sidde et par "låsebeslag", som skal skubbes til side med f.eks. en tynd skruetrækker, så listen kan tages af. De lodrette glaslister, skal selvfølgelig fjernes først.


fase

Jeg tipper på det er sådanne et par "dimser" der er monteret.   

Jeg vippede listen ud i bunden, den kunne komme både af og på igen, uden at tage de lodrette lister af. Det var nogle beslag hvor den øverste del kunne fjedre så alulisten blev holdt fast.....



Annonce

Æv, metoden med at vippe listen ud i bunden duer ikke. Brækkede lige clipsene på et vindue :-( Det ser ud til, at gummilisten skal fjernes, og så skal alulisten trykkes ned ovenfra, samtidig med at man hjælper den ud i bunden.

S. Fabrin skrev den 05-05-2017 09:14:27

Der kan også sidde et par "låsebeslag", som skal skubbes til side med f.eks. en tynd skruetrækker, så listen kan tages af. De lodrette glaslister, skal selvfølgelig fjernes først.

 

Så var det nok denne metode du skulle have brugt ..

Havde for nogle år siden et vindue med alu bundliste, der skulle clipsene skubbes til side, jeg brugte en tynd spartel.


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også