Kosteffektiv kompressor til pillefyr

Der er en masser af tråde om køb af kompressor, men mine behov er måske lidt anderledes, så jeg håber det ikke generer for meget.

Jeg har en Scheppach kompressor (http://www.harald-nyborg.dk/p5913/scheppach-kompressor-2-5-hk)  tilsluttet til mit pillefyr, som bruges til at rense automatisk rensning af fyret.

Problemet er at den kører temmelig meget i forhold til hvor få gange i døgnet der laves faktisk rensning. Jeg har haft den til reperation adskillige gange, og hver gang får jeg at vide, at der ikke er noget i vejen med den.. Men luften fiser altså ud stille og roligt. Det kan være at jeg ikke ved noget om kompressorer, men jeg havde faktisk en forvetning om at luften blev i tanken indtil det skulle bruges.

Mit bud er at den kører hvert 20. minut.

Eftersom kompressoren kører ret ofte bruger den også ret meget strøm, så jeg håber nogen kan anbefale en kosteffektiv kompressor. Den må gerne være mindre og må gerne være lydsvag, men det primære er at den er kosteffektiv.

Nogen bud?

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan være noget så simpelt som ringe utætte slange-koblinger.  

Når den lånte kompressor også kørte tit, kunne man forledes til at tro, at fejlen ligger uden for kompressoren altså i den efterfølgende trykluftinstallation.


fase

Jeg har (sjovt nok) også en Standley godt nok fra STARK og lidt anden model, den holder fint trykket i måneder.

Uheldigvis købte jeg slange-koblinger hos Harald Nyborg, de er noget være skrammel, de er utætte og så springer koblingene fra hinanden når trykket bliver for stort. 

Ps. Ikke sjovt når man står med en sømpistol og slangen springer op i hovedet på en - godt jeg ikke bære briller, for så var de smadret, jeg kunne "heldigvis" nøjes med et blåt sæbeøje.

Kompressorrens bør normalt kun køre en gang i døgnet, for at holde herden ren. Et kort men kraftig pust og ikke et langt pust hvor luften så og sige går af ballonen. 

Annonce
S. Fabrin skrev den 04-05-2017 14:45:57

Når den lånte kompressor også kørte tit, kunne man forledes til at tro, at fejlen ligger uden for kompressoren altså i den efterfølgende trykluftinstallation.

 Jeps af med grejet og se om kompressoren holder tryk.

Det er helt sikkert en eller flere utætheder uden for kompressor. Du kan naturligvis lytte dig frem, men ellers kan du bruge en blanding af opvaskemiddel og vand. Det sprayer du på hvor der er samlinger så kn du se bobler hvis det er utæt. Det kan også være luftventil eller vibrator cylinder inde i fyret,


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for alle de gode pointer. Jeg har nu kørt test i nogle dage og I havde søreme ret. Det er ikke kompressoren, der er problemet. Jeg målte strømforbruget for et døgn i tre forskellige scenarier:

Kompressor tilkoblet, fyr tændt. Normal funktion0,49 kWh
Kompressor alene uden tilkobling0,07 kWh
Kompressor tilkoblet, fyr slukket0,48 kWh


Det er helt tydeligt, at luften dermed siver ud inde i fyret eller uden af slangen. Jeg fik endda kittet monteret af en "professionel", så det undrer mig hvis der er tale om en fejl i installationen.. Jeg har skiftet slangen for at se, hvordan forbruget så arter sig..

Hvis det er sådan et kit her er slanger og fittings designet til max 8 bar, så de bør  ikke være utætte. Men prøv lige at aktiver magnetventilen nogle gange, for der kan jo tænkes den hænger lidt, måske sider der noget skidt i klemme.   https://www.hedestoker.dk/files/kompressor%20rens.pdf

Jeg prøvede med en anden slange og det havde desværre ingen effekt, så problemet er et eller andet sted mellem slangekoblingen på fyret og magnetventilen.

Problemet har været der lige siden kittet blev sat op, for jeg husker, at montøren undrede sig over, at kompressoren hele tiden kørte. Han mente det måtte være en ret dårlig kompressor.

Det hjælper vel ikke at aktivere magnetventilen, hvis problemet har været der siden vi tog det i brug?!

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis