Omfugning af murværk - dele af nye fuger ser fugtige ud?

Hej!

Jeg har i efteråret 2016 omfuget en lille del af vores hus hvor det trængte mest til det udvendigt. Jeg fræste ud til minimum 25 mm dybde pga. meget porøse fuger. Jeg blandede selv mørtelen således:

- 1 del vand

- 11 dele Weber 6,6% bakkemørtel 0-4 mm

- 1 del Aalborg Basiscement

Det hele blev meget nøje afmålt på volumen og jeg komprimerede bakkemørtlen og cement i min målespand for at sikre samme volumen hver gang. Efterfølgende oprøring i nogle minutter til blandingen så ensartet ud. Murværket var forvandet og jeg fugede det hele. Efterfølgende komprimering med fugekugle. Ca. et døgn efter vandede jeg muren igen og afsyrede med en blanding 1 del syre til 20 dele vand. Umiddelbart herefter syntes jeg resultatet var rimeligt (selvom jeg havde efterladt for meget mørtel på stenene...) men efterhånden som det hele tørrede op lagde jeg mærke til farveforskelle. Det virkede som om at dele af fugerne så "våde" ud mens andre områder var tørre. Se billederne herunder. Mit spørgsmål er så hvad dælen der er sket? Hvad har jeg gjort forkert? Og er der noget som kan redde dette udseende? Vil den kommende sommers varme sol kunne rette op på noget af dette?

På forhånd tak for svarene :-)

Venlig hilsen

Kurt


10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Slet ingen bud hertil???

Venlig hilsen

Kurt

Tak for dit input. 

Jeg skyllede også muren godt efter at syren havde siddet ganske lidt. Måske nogle minutter. 

Fugerne føles ensartet alle steder så det er ikke årsagen. 

muren skal også forvandes INDEN du afsyrer den 

polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"
Hej,
Fandt du nogensinde ud af hvad problemet var? Jeg har samme problem og tror måske at det skyldes at jeg nogle steder har overlappet lidt ved afsyring en, så nogle steder reelt har fået mere end 1 afsyring. Men er ikke sikker. Gode input modtages gerne! 
Hej Mr B,
Jeg havde i mit tilfælde simpelthen ikke fået det blandet godt nok. Jeg kan nu tydeligt se at der er områder som har meget cement og områder hvor der nok næsten kun er bakkemørtel. Så jeg gav den ikke nok gas med blenderen. De mørkere områder er med mest cement. 
Mvh Kurt
Hej Kurt. Tak for svar. Jeg brugte færdig funktionsmørtel hvor der bare skulle tilsættes vand. Men måske det også her kan ske det samme, jeg blandede i hånden. Hvordan kan du se at det er årsagen? 
Jeg har fuget noget andet efterfølgende og jeg har brugt en bedre blander til forskel. Og som sagt kan jeg se de gullige steder er der næsten kun bakkemørtel og de grå steder er der rigeligt med cement

Ville ikke umiddelbart tro det kan ske med færdigblanding men jeg vil ikke gøre mig klog på det punkt. 
Vis man bruger feks en tvangsblander til at blande sin mørtel, skal det blandes i 5-7 min før det er blandet godt nok,
så tror ikke i har blandet det godt nok, og det er derfor der er farveforskel.

Hvis du ikke kan forklare det på en simpel måde, er det fordi du ikke har forstået det godt nok.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis