Faskine til regnvand fra garage - fikse eller lave nyt?

Hej kloge hoveder   

Karl Klyt (det kalder jeg ham der har bygget vores garage i 1994) har åbenbart i sin tid begået endnu en yndighed (udover den ulovlige el og den mangelfulde loftkonstruktion, men det er en anden historie  ).

Vi har i nogle år haft problemer med, at når det regner kraftigt løber vandet ovenud af vores nedløbsrør på garagen - ikke oppe ved taget, men dernede hvor røret kobles på "kloakken". Nu skriver jeg "kloakken" fordi den tilsyneladende bare består af et drænrør der er ført til overflade - jeg ved ikke hvor den ender eller hvor langt røret er... (se vedhæftede billeder).

Der ER kloakeret på grunden ved selve huset og der er fine sandfang osv. Men garagen er opført efterfølgende og man har ikke gidet besvære sig med at slutte den til kloak med alm. PVC-rør, men lavet en eller anden mangelfuld fuskerløsning.

Nu er spørgsmålet; skal jeg forsøge at fikse drænrørsløsningen, eller er det klogeste at søge kommunen om lov til at etablere faskine og derefter gå i gang med et større arbejde?

Ih hvor jeg hader det fusk   

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg mener ikke du skal søge om at lave en faskine, og du må gerne selv lave den, bare du overholder gældende afstande til bygninger skel mv.

Skal den tilsluttes eksisterende regnvands "kloak" skal der en autoriseret kloakmester ind over.


Vi prøver igen, i morgen --

Nu har jeg tjekket hos kommunen og der skal ansøges. De giver dog altid tilladelse hvis man overholder afstande til bygninger, vandløb, boringer osv.

Det bliver nok en kassettefaskine i stil med denne: https://www.vvs-shoppen.dk/wavin/re...191821019/

Så køber jeg et sandfang på 315 mm og får rigget det til - bare synd at man skal grave 1,5 meter ned i jorden - men så gik den sommer da med endnu et projekt

Afhængig af dit tagareal, kunne en tagnedløbsbrønd ø 200 måske gøre det. Den må kunne "bores" ned.


Søren O

Hej Søren

Ja, det er kun 42 m2 tag, så 200 mm ville være nok. Desværre er den vist lige så høj som en 315 mm (så der skal stadig graves dybt) og jeg tænker at det vil være fint at være på den sikre side

Ved ikke om det er lovligt...

Men jeg stod i samme situation, skulle lave en faskine, til tagvandet fra mit haveskur, en kassefaskine i græsplænen, hvor der ikke er tung trafik.

Jeg lavede selv en sandfangsbrønd, at et stykke ø315mm korrugeret rør, jeg brugte 2 stk in-situ muffer, så kunne jeg få brønden som jeg ønskede, jeg støbte beton i bunden.

 


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Tror ikke at der er særlige krav til afløb til din faskine, det er jo noget du selv må lave. Den vigtigste funktion til dit sandfang er at undgå urenheder i din faskine. Din faskine skulle jo nødigt stoppe til.


Søren O

Jeg har sat en "tot" sammenkrøllet kyllingetråd ind i indløbet til faskinen, for at undgå  blade mv i faskinen. Men en finere si af en art kunne jo også være en mulighed.


Vi prøver igen, i morgen --

Det må da være lidt smartere at eventyelle blade blev i tagbrønden, så skal der filter i, må det være her. 


Søren O

Ja som jeg skrev i indløbet til faskinen, som jo er udløbet fra sandfangsbrønden, så "større ting" bliver tilbageholdt i sandfanget..


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis