Fugt i kælderen løsning?

Hej


Mig og konen er netop flyttet i et hus i en boligforening, hvor kælderen døjer med fugt. Boligforeningen har ikke tænkt sig at gøre yderligere ved kælder-værelserne og har efterladt dem mere eller mindre "ufærdige" - Trods det at der var malet og lagt trægulv på inden vi flyttede ind. 

Derfor vil vi gerne gøre noget selv ved problemet. 

Men er i tvivl om hvad den bedste fremgangsmåde er, og hvor/hvad/hvordan jeg skal starte og med sådan som kælderen ser ud nu (se billede). - Den "gamle" har forslået at male Cempexo på, men det er vel ikke "bare" at gøre på væggen? Det skal vel mures op etc.?

Derfor søger jeg lidt råd omkring hvad den idéelle løsning ville være, og hvad råd i ellers kunne bidrage med.

På forhånden tak.

Mvh Anders

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Glem det! Fugten kommer udefra. Det kræver omfangsdræn. Behandling indvendigt er spild af penge.


 

Boligforeningen kan næppe tvinges til at gøre noget ved det hvis det ikke indgår i kvadratmeterne til beboelse. De kan kalde det en kælder og så er den som den er.

Det frarådes ofte at lægge trægulv i en kælder der ikke er drænet og 100% tør...


 

Husene herude er bygget på en gammel mose. Nok er kælderen ikke indgået til beboelse, men fugten vil før eller siden trænge længere op i huset, også bliver det en dyrer fornøjelse at få lavet, end hvis de gør noget ved det nu.. Der er ca 30 andre omkringliggende huse der døjer med samme problem, som også er boligforeningens..

Så bedste (og eneste?) mulighed er selv at punge ud for at få lagt omfangsdræn etc? 

Uldals holdning er altså ærlig talt noget bombastisk - så længe du ikke forventer at bruge rummene til decideret beboelse kan du sagtens få noget godt ud af en kælder selvom den er lidt fugtig!.

Kodeordene der er diffusionsåbenhed og udluftning. Så mit bud på en "billig" løsning ville være

  • Få boret nogle 100mm udluftningshuller og smid ventiler i dem. Gerne i vest/øst vente vægge overfor hinanden. Du kan enten leje en kerneboremaskine + bor i et byggemarked eller hyre et diamantboringsfirma.
  • Huller eller andre skader på vægge pudses op med en grov kalkmørtel (nordisk NHL 3,5 mørtel er vist det mest brugte til fugtige kældre - se http://nordisknhl.dk/wp-content/upl....pdf  )
  • vægge og lofter behandles med silikatmaling til indendørsbrug. Denne er diffusionsåben ligesom cempexo, men er i modsætning til cempexo vaskbar og generelt bedre til indendørs brug. Den kan du male direkte med på puds, beton, mursten etc. Der findes en række producenter som forhandles af farvehandlere, så fx hos decofarver.dk - Du kan også bruge kalkmaling, det er lidt mindre holdbart såvidt jeg ved men nogle kan bedre lide det naturlige feel i overfladen hvor man kan se penselstrøg mv.
  • Gulvet rettes op med selvnivellerende gulvspartel (altså hvis det er ujævnt, ellers ingen gulvspartel) fx lip 228/229 eller andet der kan tåle et aggresivt miljø. Oven på det kan du enten smide en silikatbaseret støvbinder (fx prosil fra norske hey'di forhandles af betonapoteket.dk OBS OBS: Brug for guds skyld ikke en akrylbaseret støvbinder, mange af dem er ikke diffusionsåbne også presser fugten den af gulvet igen) eller fliser. Du kan også prøve med en diffusionsåben maling ala hagmans gulvfarge 1k (den er lavet specielt til kældergulve med fugt), men den slags er altså et sats. Afhængigt af mængden af fugt kan det gå godt eller skidt.
  • Hvis du vil prøve med maling vil jeg forslå at du inden gulvspartlen putter noget vedtætning og fugtbegrænsende (men dog diffusionsåbent) på gulvet. Muligheder er vandex bb 75, skalflex aktiv, hey'di k11. Den slags er der dog delte meninger om fordi det kan lukke fugten inden og det skal bestemt ikke bruges på væggene da du så er ret sikker på at fugten bevæger sig op i resten af konstruktionen.


Disse trin giver dig en lækker kælder, der vil være fin til vaskerum, opbevaring, værksted mv. Men det vil ikke give beboelsesrum, hvis du vil bo der skal der omfangsdræn til. Med sådan en løsning vil der dog heller ikke være tale om at "fugten trænger op i resten  af huset". Den vil trænge ind i kælderen men derefter ud gennem vægge over tærren, udluftning mv. 

Derudover skal du være opmærksom på at jeg med vilje skrev "billig". Tingene overfor koster intet i forhold til omfangsdræn + efterfølgende istandsættelse. Men omvendt kommer du hurtigt af med en del tusindlapper inden du er færdig for det er ikke de billigste materialer du kan anvende når det skal holde til fugten.


Ask
Annonce

Takker mange gange for den alternative løsning Ask. Kælderen skal ikke bruges til beboelse, men værksted/hobbyrum og opbevaring. 

Nu fik jeg lige kikket ordentligt på det billede. Umiddelbart ser væg og gulv jo ganske fine ud. Hvis du ikke har alt for høje krav til udseende ville jeg nok starte med udluftning og silikatmaling på vægge. 

Det er lidt svært at se hvad det er som er slidt på gulvet, hvis der ligger lag af gammelt plastmaling så skal du enten bare lade det hele være eller også skal (stålbørste på vinkelsliber/boremaskine) før du gør noget andet.


Ask
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også