Karmbredde?

Hej,

I mit hus fra 1980 er karmene ud i et med gerigter. Jeg vil nu gerne sætte nye døre i. Jeg måler de nuværende karme/gerigter til at være ca. 130mm i alt. Dørene er placeret i murstensskillevægge. Hvilket karmmål skal jeg så gå efter - er det 100mm?

Når jeg i eks. Bauhaus brochurer (Swedoor) se et karm benævnt 7-8-9 * 21 samt 75mm hvad betyder de første tal så?

Hilsen Torben

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

det er bredden på døren som typisk er 725 mm, 825 mm og 925 mm det med dybden på karmen kan løses ved at købe en flexkarm se evt her: http://www.bygmax.dk/byggemateriale...karme.html 

den kan justeres så den passer perfekt til din væg, ellers kan du isætte en 128 mm karm den skal nok passe til din væg og vælg nu for guds skyld den med en tætningsliste i som den her http://www.bygmax.dk/byggemateriale...28-mm.html

den har den fordel at der er monteret en gummiliste og den optager en meget stor mængde lyd som ikke passere gennem døren, tro mig har du først oplevet en swedoor +karm så vil du ALDRIG sætte en anden karm op i dit hus igen... 

 , eller du kan moneter en 150mm karm og så fuge bag din gerigt der bliver så ca. 1 cm på hver side af væggen hvis du sætter karmen lige i midten af væggen.

7x21 svare til et dørmål på 625x2040. 8x21 svare til dørmål 725x2040 - og så kan du ellers regne det ud derop af  

Du burde kunne måle nuværende karmbredde, hvis du måler imellem hvor gerigter er sat på karmen indersiden..

Men passer nok nogenlunde som det ev elmand referere til  

Ups havde ikke set at det var med gerigt.. men der kan nu stadig fået en flexkarm der kan justeres så den passer perfekt til væggen...

ev elmand skrev den 02-05-2017 14:13:00

Hvis bredden på karm MED gerikter nu er 130, så mener jeg murens tykkelse er 110 mm Jeg tror mfrost har misforstået din beskrivelse lidt. 

 Ja, jeg måler ca. 130mm far gerigt yderkant til gerigt yderkant. Og det betyder vel så også at Swedoor karmbredde på 100 eller 128mm ikke kan bruge (er jo excl. gerigter) men at jeg så går til flexkarm.

Hilsen Torben

Annonce
TheDexterTeam skrev den 02-05-2017 21:21:29

 Ja, jeg måler ca. 130mm far gerigt yderkant til gerigt yderkant. Og det betyder vel så også at Swedoor karmbredde på 100 eller 128mm ikke kan bruge (er jo excl. gerigter) men at jeg så går til flexkarm.

Hilsen Torben

 de opgivne karmbredder på 110mm 0g 128mm er jo UDEN gerigter, karmbredden skal jo svare til murens tykkelse..

Så det er sikkert 110 mm du skal bruge. Eller sæt dem i så de passer i den ene side, og forøg med en fladliste i den anden side. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg er ved at montere døre nu. Har købt Swedoor flexkarm 92-117mm samt naturligvis gerigtsæt til flexkarm. 6 af 8 døre skal kun åbne 90 grader - de sidste (eventuelt) op mod 180 grader. Dørene monteres i muret skillerumsvæg - dvs. ca. 108mm bredde.

Hvis vi placerer karmene midt i murstenen kan vi fint få fer fra gerigten skubbet ind i noten på karmen. Men trækker vi karmen frem så den flugter med murstenene langs væggen, ja så kan vi ikke får fer fra den ene gerigt til at nå ind i noten på karmen.

Det er altså som om at den flexkarm (alligevel) ikke passer hvis vi ønsker at døren skal kunne åbne mere end 90 grader og karmen derfor er trukket helt frem og flugte med murstenene. Problemet bliver dog endnu mere tydelig når gerigterne sættes på da hængsel (jo) ikke er ude at flugte med gerigten - derved kan døren alligevel ikke lukkes 180 grader op da dør rammer gerigt.

Der er noget her jeg ikke helt forstår eller er med på. Flexkarmsættet dækker jo fint min murstensbredde men giver så problemer med at kunne åbne op mod 180 grader hvis døren trækkes frem til murkant.

Hvad tænker I her til dette? ;-)

Hilsen Torben



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis