Nyt terrændæk - Bør jeg grave mere ud?

Hej alle

Jeg er ved at lave nyt terrændæk i huset.
Det drejer sig om 3 rum, hvor det gamle gulv er fjernet og der nu er henholdsvis 42cm, 48cm og 56cm ned til et beton-lag (som huset må være født med) i forhold til toppen af, hvor det nye beton-gulv skal ende med at være.

Før jeg gik igang med projektet, var min umiddelbare plan at gøre følgende, i forhold til hvad der skulle graves ud til:

12cm beton (med vandbåren gulvvarme)
30cm polystyren
15cm leca-nødder

dvs. 57cm i alt.

Jeg har tænkt mig at stå for så meget som muligt selv, for at spare på udgifterne. Selve varmeslager og støbning, betaler jeg mig fra.

Nu til spørgsmålet:

Er min plan til opbygning god nok, når man tager den nuværende dybde i betragtning?

Jeg har haft en vvs/murer ude for at kigge på projektet. Han synes det er fjollet at grave mere ud og at jeg bare skulle lægge polystyren direkte ned på en dampspærre, uden at bruge leca-nødder (eller sand/grus for den sags skyld) og så bare justere polystyren-tykkelsen til de enkelte rum.

Er det smart?
Jeg har brugt utrolig mange timer online, for at finde ud af hvad jeg skal/bør gøre, men synes der er så mange forskellige meninger og måder at gøre det på, at jeg bliver mere og mere usikker på, hvad der er det optimale for mig at gøre.

Håber på nogle gode råd.

mvh
Kasper

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Dit største problem er hvordan du tætner konstruktionen og sikrer underlaget. Jeg går ud fra at det betonlag du har gravet ned til er et renselag! Det skal helst være plant når du lægger isoleringen på, og det vil typisk være lecanødder der sørger for det. Leca nødderne har en kapillarbrydende effekt, men den kan du også opnå med isoleringsmaterialet, så der er ikke behov for nødderne - udover til evt afretning. 

Du skal ikke have dampspærre i et terrændæk af beton. Der er en generel tendens til at der ikke skelnes mellem fugt- og dampspærre, men de har forskellige funktioner selv om opbygningen er relativ ens. I et dæk er den en fugtspærre! Man skal spørge sig selv, hvad det er for noget fugt man ønsker at holde ude. Betonpladen er i sig selv fugtstandsende - såfremt du armere den! Den er også tæt for optrængning af radon. Den fugt du ønsker at "spærre" for, det er den som din nystøbte beton afgiver, og om den skal være der afhænger af hvad gulv du påtænker at etablere. Er det diffusionsåbent og ikke fugtfølsomt - eks. fliser - så behøves der ingen fugtspærre. Har du derimod tænkt dig at lægge trægulv, så skal den udlægges. Det betyder også, at fugtspærren skal placeres OVEN på betonen.

Det forudsættes naturligvis at du er over grundvandsspejlet!

En anden overvejelse er randen af dit nye terrændæk - her vil der være kuldebroer hvis du støber helt ud til fundamenterne, så der må det anbefales at du lægger en isoleringsstrimmel som kuldebrosafbrydelse. Det betyder at der vil være "åbent" til terrænet i disse linjer, derfor skal du lægge en radonspærre over disse.


 Certificeret Statiker

Tak for svaret og en masse gode pointer.

Jeg er dog fortsat en del i tvivl om jeg skal grave yderligere ud, for at få plads til mere isolering. Jeg er med på at det nok ikke vil være en økonomisk god idé, hvis jeg betaler mig fra det - men nu er det kun mig selv der skal lægge timerne.

Som jeg udregner det, vil jeg have mellem 300mm og 450mm polystyren hvis jeg ikke gør yderligere.

"renselaget" er ikke helt jævnt, men jeg tænker at i så fald bruge lidt sand til at plane det, efterfulgt af en fugtspærre.


det ville være billigere (du nævner selv pris som faktor)at fylde op med sand fra ned og så bibeholde de 300 isolering

Ja klart, sand er det billigste - men nu tænker jeg så også økonomien i det lange løb, i forhold til varmeregningen.

Hvis vi ser bort fra hvad det koster i mandetimer for udgravning - vil det så økonomisk være en god idé for mig, at sørge for at der kommer 450mm isolering overalt?


Du skal ikke bruge fugt eller damp spærre nogen steder udover en eventuel fugtspærre mellem beton og trægulv.

En damp/fugtspærre må max lægge 1/3 nede i isolering fra den varme side så at lægge en under din isolering er fuldstændig tåbeligt og vil ingen evne have.

150mm flamingo er kapilarbrydende så spar din leca. 300mm isolering eller 400mm må du selv om. direkte oven på jorden er fint også støb.

Annonce

jeg ville foreslå 15 cm sand 300 mm isolering og 10-12 cm betondæk, om du har 300 eller 450 mm, det gør ikke den store forskel varme stiger jo opad og når der allerede har været 300 mmm nedad så tvivler jeg stærkt på at det kan måles om der er 300 eller 450mm 

Derfra hvor du er nu, ville jeg absolut ikke gå længere ned, Men jeg vil nok fylde det i af isolering der kan være. Altså sand indtil du når en højde hvor standard tykkelse kan gå op i, og så isolering indtil der er plads til 10-11 cm beton med indlagt armering, gulvvarme elektrikerrør, m.m. . 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du kan få EPS der er blandet grafit i. Det isolerer 20% bedre.

Dvs. 300 mm grafit EPS svarer til 360 mm alm. EPS.

Jeg ville rette af med sand og så ellers klemme så meget grafit EPS ned som der er plads til.

Tak for al jeres gode feedback. Jeg har forsøgt at lave en arbejdstegning.

Jeg er med på at fugtspærre ikke er nødvendigt, der hvor jeg har placeret den, men at det kan være en god idé i forhold til når betonen hældes ud. (Jeg vil bruge såkaldt, "lava"-beton der kommer ind via pumpe.)

Beklager at mine evner ikke er til mere, men håber i kan gennemskue mit billede og vil komme med evt. feedback på opbygning, hvis der er noget der er helt ude i skoven.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis