Solfanger starter ikke cirkulationspumpe

For syv år siden fik vi installeret solfanger, træpilleovn og centralvarme. Før den tid havde vi en alm. brændeovn i stuen og el-varme i resten af huset (140 kvm.). Solfangeren har kørt upåklageligt i de syv år, her i april måned tager de 10 kvm. solfanger over og leverer stort set, hvad vi skal bruge af varmt vand og rumopvarmning frem til og med september. Om vinteren er det hovedsaglig træpilleovnen (Ecoteck Amalfi) som er vores varmekilde. Træpilleovnen fra Ecoteck har vi til gengæld ikke været så heldige med. Vi har fem gange haft montør ude og skifte dele på ovnen. Sidste gang var i vinters, han skiftede snegl, gearings-motor, bundkort plus et par andre ting. 

Styring af ovnens cirkulationspumpe er åbenbart også blevet "fixet". Når solfangeren laver varme, så bliver der sendt et signal til pilleovnens cirkulationspumpe om at starte cirkulation af varmt vand. Og når temperaturen i solfangeren er kølet ned, stopper den cirkulationspumpen. Sådan har det fungeret i syv år, men i den sidste måneds tid har cirkulationspumpen ikke sendt varmt vand rundt når der var varme i solfangeren. 

Mit problem er, at min smed som plejer at lave systemet, ikke har tid til ordne det. Han siger at termostaten/styring af cirkulationspumpen skal udskiftes, men han ikke kan finde en ny termostat/styring . Jeg tror han har ret, så nu bliver jeg vidst nødt til selv at ordne det. Er her nogen, der kender et enkelt kontrol-løsning til solfanger/cirkulationspumpe?

Klaus
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tak for svar, de to links ser interessante ud.

vh. Klaus

Klaus
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis