drikkevandsbrønd - beskidt vand ?

Jeg har min egen private drikkevandsborring og den har haft dejligt vand, men nu er vandet ligepludseligt blevet meget beskidt fra den ene dag til den anden, og det smager af jern / jord. Er der nogle der ved hvorffor, er det pga. den tørke vi har haft her i sommeren og vandstanden er sunket en del ?

Glenn

Balle
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der nogen i dit område, som har haft gang i grave- eller kloakeringsarbejde? Hvis det er tilfældet kan din forurening skyldes at der er trængt vand ned i "dit" grundvandsmagasin.

Hvis du har en dykpumpe til oppumpning, kan der opstå en læk ved pumpen eller i pumperøret, hvorved vand "sprøjter" mod dit borerør, og derved slår hul ind til de bagved liggende jordlag.

Endelig kan der også, lige i jordoverfladen, opstå en utæthed omkring dit eget borerør. Prøv at lade boringen på "ro" i et par dage, hvis det er muligt.

Der er en masse usikkerhedsfaktorer omkring mit svar, da jeg ikke kender dine jordbundsforhold, udformning af tørbrønd samt foringen omkring borerøret.

Den tørre sommer har ikke indflydelse på en normal boring før hen ad vinteren, idet nedbøren, under normale jordbundsforhold, tager temmelig lang tid om at nå grundvandsmagasinet.

Mvh.
bodker

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis