Nye vinduer dugger mod syd om morgen

Vi er lige flyttet ind i et nybygget hus, og har bemærket, at der på alle vinduerne er dug udvendig tidligt om morgen, som forsvinder igen i løbet af morgen.


Er det normalt, eller er der noget galt?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er helt normalt. Det samme sker på vores energiruder tidligt om morgene, især nu hvor temperaturen er så lav om natten og på de tidlige morgentimer. 

Jeg kan ikke huske den egentlige forklaring på det, det er der sikkert andre der kan byde ind med :-)


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Der var noget her:

Udvendig dug på termoruder/energiruder:
Hvorfor dugger vinduerne udvendigt? Tidligere var dug ikke noget, man oplevede udvendigt på ruderne, men i dag da moderne energiruder isolerer så godt som de gør, er det slet ikke et ualmindeligt syn. Problemet opstår ofte i natte- og morgentimerne. Den effektive isolering giver en kold rude, så når den kolde udendørsluft rammer ruden, opstår der dug eller kondens, som sætter sig på ruden.

Når luften udenfor i løbet af dagen bliver varmere forsvinder kondensvandet igen fra ruden. Den udvendige dug på energiruder, er dog ikke noget, man skal være bekymret for. Vinduerne er konstrueret til at holde vand ude og tager derfor ingen skade af, at det der sætter sig dug eller kondens på ruden.


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Jeg kan godt se at dette er en tekst fra spavidnuer.dk, men er det ikke lidt vrøvlet? 

 Den effektive isolering giver en kold rude, så når den kolde udendørsluft rammer ruden, opstår der dug eller kondens, som sætter sig på rude

Ruden er kold pga god isolering og når luften varmes op om morgen (hurtigere end ruden) så sker det at den kondenserer når den rammer det koldere vindue.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis