starte et nyt rosenbed - hvordan gøres dette bedst?

Vi har slagtet det gamle bassin i vores have, hakket bunden op og har ny planer om at fylde det op med jord og starte et smukt rosenbed!

Jeg er dog blevet i tvivl om hvordan dette gøres bedst efter at have læst rundt omkring.

Da det er ret stort bed på ca. 4-5 m3 tænker jeg umiddelbart at skaffe helt normal jord til bunden og så fylde rosenjord på de sidste 40-50 cm.

Jeg synes dog det er et noget bekostelig projekt (JORD ER JO MEGA DYRT!!?)

Er der nogen her som har idé til hvor man kan hente almindelig jord gratis eller bestille billigt? Jeg tænker at rosenjord nok skal bestilles i big bag men er der andre som har gode ideer her? Hvad med jord/kompost fra den lokale genbrugsplads?
Jeg vil jo gerne lave et bed som også er smukt og holdbart om 20 år!

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

det ser ikke så stort ud, jeg ville købe en 10 sække af den billigste spagnum i jem og fix de koster 40-60 kr/stk afhængig af tilbudsugen...roserne vil elske det.

så vander du det godt igennem imindst 14 dage, inden du planter noget - det tager tid for spagnum at suge vand til sig. til sidst en god håndfyld rosen gødning til at fuldende.

jeg ville ikke blande med noget andet alm jord - hver gang jeg har gjort det har jeg fortrudt efterfølgende

Og alle mine roser bor i rent sand (og stortrives ) -  så hent du bare gratis jord fra DBA.


Sniffer  

Vi skulle anlægge rosenbed for mange år siden. Det skulle være rigtig godt, så der blev entreret med en ven og hans rendegraver. Han hentede 1 skovlfuld staldgødning, (altså i forskovl på rendergraver) Det blev delt ud over vel 20 kvm. Der blev plantet roser, alt så fint ud. Men men de gik ud alle sammen. Det kan altså sagten blive for godt. Efterfølgende nu 15 år efter kan det naturliugvis sagtens gro. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg husker en tv-udsendelse med Søren Ryge, han skulle have roser i haven. En "rosen-ekspert" bistod med plantningen. Der skulle bla. ler i bunden af plantehullet samt "rosenjord"  (vel blot beriget spagnum tænker jeg). De fleste roser kom vist aldrig til at trives, for når man ser dem idag, ser de noget sølle ud.

Derfor, roser er grådige planter og de skal altså have noget velomsat kompost og leve af.  

Annonce
Fjernet af moderator
(Årsag: Reklame )
Denne bruger er blokeret pga. overtrædelse af ordensreglerne.
Ren reklame , den finder man også lige nu på havenyt .dk

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Jord er dyrt - lige som alle byggematerialer er for tiden....men nogle gange er det godt givet ud hvis du gerne vil give dine roser får den bedste start og holder længe.
Jord- og kompost fra genbrugspladser er lidt en blandet landhandel.
Det bliver ikke varmebehandlet, og du skal være opmærksom på at der ofte sniger sig uønsket ukrudtsfrø med i jorden og komposten som f.eks. Japansk pileurt som er på "fy-fy listen" over invasive arter, og kan være lidt bøvlet at få bugt med. Det er jo et tillidsbaseret system, og i sidste ende er det jo op til os der afleverer jord- og grenaffald på samme grenbrugsstation.   
-DBA kunne også være en mulighed, da der tit er nogle der giver gratis jord eller sand hvis man selv gider hente det.

Hvis det var mit bed ville jeg gøre følgende:
  • ca. 10-15 cm Leca nødder (ikke coated!) eller "singels" 16-32 mm i bunden (evt. lidt mindre er også ok).
  • opfyldning med jord i god kvalitet, i blandet lidt filtersand eller harpet sand og en smule gødning hvis dette ikke er tilsat i plantejorden i forvenen, men det er det nu ofte.
Jeg vil starte med at lægge singels eller Leca nødder i bunden, derefter ca. 10-20 cm. jord ud, et par skovlfulde sand, gødning og så lige fordele det let med en skovl. Nyt lag jord igen og gentage processen til bedet er fyldt op til at du kan begynde at plante.

Roser er som en tommelfingerregel "krævende" planter når det kommer til gødning, så du skal ikke være fedtet med det! Vær obs på jordtræthed kan komme med tiden i dit rosenbed, og derfor KAN det blive nødvendigt at skifte jorden i bedet på et tidspunkt i fremtiden.
Et godt, gammelt husråd for jordtræthed er at plante Tagetes, hvilket jeg har personligt god erfaring med virker for en periode.
Nogle sorter af roser er mere nøjsomme end andre, men find en god, gammeldags planteskole da de ville kunne hjælpe dig med sorts valget og rådgivning.
Ofte skal man også tænke på afvanding, så rødderne ikke står og sopper i vand.
Dog synes jeg ikke jeg kan se noget på billedet du har vedhæfte, men måske ville det være værd at overveje om det var en mulighed?

Jeg har selvfølgelig præferencer rent fagligt hvor jeg ville købe mit jord og planter, men vil nødig ødelægge den gode stemning, fordi jeg har anbefalet eller eller andet "Plant & Fusk" ApS Co, så jeg undlader liiiige at skrive noget!   

ps: den ledning der går i venstre hjørne af billedet ved jeg ikke om den er til en have lampe eller noget?...
men måske den skulle trækkes et andet sted hen nu når i har haft besværret med at fjerne jorden.  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis