Forståelse af mit anlæg - og mysteriet om periodisk varmt vand i koldtvandshanerne

Vi er for ikke så længe siden flyttet i et hus der har en fjernvarmeunit bestående af en METRO (type 2222/22926) 110L vandvarmer m.m. Jeg prøver at forstå hvordan anlægget fungerer, her og nu fordi jeg har lidt udfordringer med at der er temmelig varmt vand i de kolde haner. Jeg har haft fat i HOFOR, der påpeger det meget vel kan være en defekt kontraventil eller en defekt spiral i varmtvandsbeholderen hos enten os eller naboerne, men den HOFOR-ansatte blev ved med at påpege at vandet skulle være grønt (grundet additiv i fjernvarmevandet), hvilket ikke er tilfældet. Jeg er derfor en i vildrede og håber et af jer kloge hoveder kan hjælpe :-)


På anlægget (se foto) er der angivet en række forkortelser med sprittus. Jeg kan næsten gætte mig til at VV er varmt brugsvand, KV er koldt brugsvand, men hvad VR (koldt fjernvarmevand retur?), VVR (varmt fjernvarmevand retur ?) og H og G står for på RAVK'erne, er jeg i tvivl. Der er også en tredje RAVK ventil der ikke har en markering.


Det bringer mig til balladen: 

- Oftest er der temmelig varmt vand (30-40 grader vil jeg tro) i de kolde vandhaner i hele huset i temmelig lang tid. Det tager ofte 5 minutter før det bliver koldt.  Jeg mener ikke det var sådan i starten, men kan ikke sige det med sikkerhed (det var før der var behov for at tænde for fjernvarmen).

- Røret før vandmåleren (foto 2) er tilsvarende meget varmt, indtil der er koldt vand i vandhanerne. Afgiver megen varme. Undrer mig over hvad den lille hane er til.

- Tænder jeg for det varme vand i vandhanen, og lukker for ventilen markeret med "KV" på anlægget stopper vandet. Det undrer mig, med mindre KV ikke står for koldt vand. 

- Jeg har ikke konstateret at det drypper fra vandvarmer eller anlæg. 

- Metroens panel siger Fjern. Fr = 74, Fjern. Re = 40, Veksle. R = 38, Gulv. F = 43, Varmvand = 48, Radi. Fr = 44, Radi. Re = 42.


Det er selvfølgelig en teori at det enten er en defekt vandvarmer, eller at det er fordi fjernvarmerøret og koldtvandsrøret løber tæt op af hinanden i jorden lige uden for huset, men jeg kunne godt bruge jeres input til afklaring og forståelse.


Mange tak!




47 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Når du skriver, at vandet ved måleren er varmt, tyder det på at kontraventilen på din varmtvandsbeholder er defekt. Der sendes varmt vand baglæns på koldtvandssiden. Den lille have ved måleren er til at tage trykket af systemet, når du har lukket på den store hane.


fase

Tak S. Fabrin, det var også HOFOR-guttens bud, men han blev ved med at sige at vandet i så fald skulle være grønt, derfor jeg tvivler. Eller giver det mening på trods ?

Har du noget bud på hvad H og G står for (er) på RAVK ventilerne ?

Giver det mening at lukning af "KV" hanen gør at det varme vand i vandhanerne forsvinder ?

Vandet skal ikke nødvendigvis blive grønt, fordi det kun indikerer. at der forbindelse mellem primær (fjernvarmevand) og sekundær side (varmt brugsvand). G ser ud til at regulere temperaturen på det varme vand. Det giver mening at det varme vand forsvinder, hvis der lukkes for "KV" hanen.


fase

OK, så er der øjensynligt en god forklaring, sætter pris på dine svar!

Hvordan skiftes kontraventilen på en METRO ? - kan/må jeg selv gøre det eller kræver det en VVS'er ? (og er det en dyr fornøjelse ?).


Du skal starte ved vandmåleren til dit kolde forbrugsvand. Det skal være koldt vand der kommer ind i dit hus, i denne tid absolut ikke over 10 grader. Hvis du har tappet 10 liter vand skal temperaturen ved vandmåleren være ok. 

Hvis vandet fortsat er varmt prøv da at lukke for stophanen ved vandmåleren. Hvis du fortsat kan tappe vand, har du en utæthed mellem fjernvarmen og vandet i din varmtvandsbeholder, og du har et problem med din varmtvandsforsyning.

Kan du ikke tappe vand når hovedhanen til dit kolde vand er lukket, kunne det tyde på HoFor har et problem. De må ikke levere så varmt vand til dig. Det skal være koldt vand der kommer fra HoFor.



Søren O
Annonce

Tak, Søren - det tager mere end 10 liter vand før det bliver koldt - vi snakker nogle minutter på fuldt tryk. Jeg har nu haft lukket for forbrugsvandet (hanen på mit foto nummer 2), der lukkes pænt for alle vandhaner. 

Jeg havde netop fat i Hofors vandafdeling først, der meldte hus forbi med argumentet om at fjernvarmeledningerne og vandledningerne løb 11 meter fra hinanden. Hvad der var på matriklen var mit problem, men derudover henviste de til Hofor fjernvarme. Her snakkede jeg med en ansat som var næsten  sikker på at det var kontraventil (som S. Fabrin ovenfor også skriver) den var gal med.

Festligt :-)

Jeg har ikke noget bud på hvad der kan varme din koldvandsforsyning op. Umiddelbart ville jeg gætte på en utæt fjernvarmeledning i jorden, men hvis fjernvarmen ligger 11 m væk, kan det jo ikke være det. Har i bemærket områder hvor sne smeltede hurtigere her i vinter? Det er nu ikke så svært at undersøge med et termografikamera, særligt ikke en tidlig morgen hvor vi er tæt på frysepunktet. De billige fra f.eks. Harald Nyborg kan godt give noget brugbart.


Søren O

Godt, er nu blevet så meget klogere at lukker jeg for fremløb og returløb af fjernvarme, bliver brugsvandet koldt. Forventer dermed at det er kontraventilen det handler om. Nogen der har bud på hvordan en sådan skiftes og om det er noget man selv kan gøre ?

Det er svært at fortælle dig, om du selv kan skifte kontraventilen. Det kræver, at du er i stand til at bruge det nødvendige værktøj. I dit sted ville jeg nok henvende mig til en VVSer.


fase

Tag fat i HoFor og be dem sørge for at du ikke får varmt vand ind i huset.

Det er ikke din kontraventil ved varmtvandsbeholderen der er årsag til problemet - dertil er vandmængden alt for stor.


Søren O
Der er yderligere 37 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis