Først hpfi derefter sikring

Hejsa

Jeg har et lidt irriterende problem i huset. Af og til slår hpfi'en fra. Når jeg så slår den til igen så springer automatsikringen straks i en bestemt gruppe. Derefter kan sikringen kobles ind, og alt virker.

Er det en bestemt type fejl der får tavlen til at opføre sig sådan eller skal jeg forlade mig på at en installatør kan måle sig frem til det?

Jeg har haft udendørs lyssensor koblet på, men den er midlertidigt koblet fra fordi jeg allerede havde den under mistanke.


Mvh Rasmus 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du ikke kan finde fejlen ved at koble, især udendørs ting fra. Vil jeg da bestemt anbefale du får fat på en autoriseret elektriker til at måle din installation ud for fejl.

Mange brande opstår på grund af fejl i elinstallationerne.


Vi prøver igen, i morgen --

Gør du det samme hvis du har ondt i en albue? Spiser en pille, arbejder videre og håbe det går over? og hvad så når pillen ikke virker mere?
Man er nød til at finde ud af hvad fejlen er, og det kan være svært at finde ud af, men det er et spørgsmål om at gå systematisk frem og dele installationen op i mindre dele til du finder synderen, eller indser at du behøver professionel hjælp, der har de rigtige måleinstrumenter til sin rådighed.
Det er automatsikringens forbandelse, for hvis du skulle betale for nye sikringer hver gang, så ville det måske anspore dig til at gøre noget....  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 29-04-2017 09:58:11

Gør du det samme hvis du har ondt i en albue? Spiser en pille, arbejder videre og håbe det går over? og hvad så når pillen ikke virker mere?
Man er nød til at finde ud af hvad fejlen er, og det kan være svært at finde ud af, men det er et spørgsmål om at gå systematisk frem og dele installationen op i mindre dele til du finder synderen, eller indser at du behøver professionel hjælp, der har de rigtige måleinstrumenter til sin rådighed.
Det er automatsikringens forbandelse, for hvis du skulle betale for nye sikringer hver gang, så ville det måske anspore dig til at gøre noget....  

 Der var en svada som fylder lige så meget som spørgsmålet, dog uden overhovedet at svare på det.

Jeg synes det lyder til at spørger netop har tænkt sig at gøre noget ved problemet, endog har forsøgt selv,  men søger råd inden han kontakter installatør. Det er vel i forummets ånd sådan som jeg ser det.

Med min viden om elinstallationerne så lyder det til at hfirelæet slår fra enten fordi der er en fejlstrøm i installationen eller fordi det er i stykker. Når du har forsøgt selv at indkredse problemet, dog uden held, så vil jeg mene du skal have en installatør til at se på problemet. Det er vigtigt at relæerne fungerer korrekt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
christiannielsen skrev den 29-04-2017 15:08:59

 Der var en svada som fylder lige så meget som spørgsmålet, dog uden overhovedet at svare på det.

Jeg synes det lyder til at spørger netop har tænkt sig at gøre noget ved problemet, endog har forsøgt selv,  men søger råd inden han kontakter installatør. Det er vel i forummets ånd sådan som jeg ser det.

Med min viden om elinstallationerne så lyder det til at hfirelæet slår fra enten fordi der er en fejlstrøm i installationen eller fordi det er i stykker. Når du har forsøgt selv at indkredse problemet, dog uden held, så vil jeg mene du skal have en installatør til at se på problemet. Det er vigtigt at relæerne fungerer korrekt.

 Og derfor skriver jeg også at man skal dele installationen op i mindre dele for at lokalisere problemet... det er den måde en elektriker ville gribe problemet an på.
Jeg kan godt uddybe: Det gøres ved at skille installationen ad på midten, sætte strøm på og se om problemet opstår igen. Hvis problemet ikke er der, ja så ved man hvilken del man så igen skal dele på midten, for igen at finde ud af hvilken del osv osv, for til sidst har man kun EN ting der skaber problemet.
 
Man kan også tage alle brugsgenstande fra, sætte strøm på, og så sætte dem til, en efter en til problemet igen opstår, men den metode tager ikke højde for fejl i selve installationen.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Når trådstarter skriver at fejlen opstår "af og til" så er det ikke umiddelbart nem at finde ved "dele metoden " alene. Man skal måske vente i uger før der kommer et del resultat. 

Men det at hpfi slår fra er naturligvis en fejl som sikkert en overgang i installationen. Når så automatsikr når fra når der bliver tændt igen behøver ikke at være en fejl. Det kan være at både fryser og køleskab er klar til at starte, hvorfor der kommer en stor start strøm. 

Hvis du selv har adskilt installationen til det udvendige lys, skal du huske at nulleder også skal afmonteres. Ellers kan der i visse tilfælde godt opstå så stor en fejlstrøm at hpfi slår fra. Men ellers få en elektriker til at måle installationen igennem



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Det skal siges at udendørs lys er parallelt tilsluttet både afbryder og lyssensor. Jeg har kun afkoblet lyssensor i den tro at afbryderen ikke har nogen betydning. Dvs nul og jord er forbundet til udendørs lamper stadig.

Når de udendørs lamper stadig er tilsluttede, bør de frakobles, så der er en mulighed for at udelukke det udvendige lys. Frakoblingen gælder både mellemledning, nul og jord.


fase

Havde to udendørs bedlamper, som nu er afmonterede. I begge var der masser af kondens, og flere af samlemufferne var tydeligt rustne. Det er nu 14 dage siden, og ingen problemer sidenhen - jeg konkluderer, at der har været overgang fra nul til jord.

Din konklusion er helt rigtig. Afhængig af hvilken lampe det drejer sig om, er der måske en mulighed for at lave et lille hul i bunden, så kondensvandet kan løbe ud af sig selv. Hullet må ikke være mere end 2 til 2,5 mm.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis