Bindingsværk samlet med sømbeslag - holder det, eller ruster det væk?

Hejsa,

Overvejer at købe et bindingsværkshus, som er opført i år 1993 (ja, nittenhundrede - ikke atten!) og dermed er 24 år gammelt nu. Jeg har set fotos, fra da huset blev opført. Det fremgår tydeligt, at bindingsværket er sat sammen med vinkel-sømbeslag, som antageligt er elektrogalvaniserede. 

Min bekymring er nu, hvor lang levetid disse sømbeslag har. Ganske vist sidder de gemt bag tavlerne (murstensfelterne i mellem tømmeret), men man kan næppe regne med, at fugen mellem mursten og træværk er helt tæt, så der er risiko for, at vand løber ind til beslagene. Det vil dog næppe være en hel syndflod, da tagets udhæng tager den værste regn - i hvert fald på den øvre del af muren.

Spørgsmålet er bare, hvor stor risikoen er, for at sømbeslagene ruster væk? Eller nærmere; hvor lang levetid har sømbeslagene mon i det miljø?

På  forhånd tak for nogle kvalificerede svar.

Mvh.

Hjemmemekkeren.


Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
Hejsa, Overvejer at købe et bindingsværkshus, som... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

@Hjemmemekkeren
 - jeg har selv haft hus med "ægte bindingsværk" - og jeg må sige, at det faktisk var en ok konstruktion.. (og nemt at reparere felterne, der blot skulle mures lige så skæve op, som huset havde sat sig..=  supergodt begynderprojekt ;-) )
Det største problem var renoveringen, der var foretaget med bløde plader, og flamingokugler (løse) som isolering.. der var altid små hvide kugler i haven/huset pga.. utætheder :-(
- Men at bygge et hus, der er samlet med sømbeslag - det ville bekymre mig..
- mon ikke du kunne handle prisen ned, ved at påpege det uhensigtsmæssige i konstruktionen?  Og så må du jo overveje, om grunden er pengene værd - for at begynde at renovere, vil jeg sige - er en "never ending story"

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej 

DouglassGran har næsten samme egenskab som Eg, indeholder syre som tærer på selv varmgalvaniseret jern.

Det eneste der holder sammen med DouglassGran er syrefast A4 skruer og AISI 316 stålplade.

Jeg ville løbe skrigende bort hvis det er DouglassGran og almindelig/gængs sømbeslag.

mvh

GSH

Tak for jeres mange gode input. Fantastisk med denne entusiasme! :-)

Søren O >> Godt forslag med at fjerne tavlene og beklæde uden på det eksisterende bindingsværk. I givet fald ville jeg dog ikke vælge træ, men noget u-organisk. Måske en plade direkte udvendigt på bindingsværket og på pladen fx 100 mm isoleringplader med net og puds uden på. Med andre ord; et gængs system for udvendig isolering af gamle huse. Bare ikke lige den øvelse, man har mest lyst til at gå i gang med, efter man har givet "fuld pris" for et hus...

ev elmand >> Ja, når selv Biltemas sømbeslag er varmgalvaniserede, så er der god sandsynlighed for, at sømbeslagene på det aktuelle hus fra 1993 også var det. Spørgsmålet er bare, om man tør løbe an på, at det er tilfældet, hvis man skal købe ejendommen. Og ja, de aktuelle sømbeslag sidder ikke tørt og luftigt, men gemt bag tavlene, hvor en utæthed vil lede vand ind, så beslagene sidder og "sopper" længe efter et regnskyl. 

Frank Chr. >> Vil du fortælle, hvor det var du læste det om kondens på sømbeslagene? Jeg kan ikke se noget om det i den anvisning, som "egj" linker til. 

Natur >> Sælger har sat prisen ca., som at huset har næsten samme værdi som alle andre "almindelige "1993"-huse. Lidt svært at beregne selve husets værdi, for grunden har stor herlighedsværdi - men hvor stor?... I hvert fald vil økonomien (gensalgsværdien) aldrig hænge sammen, hvis man river huset ned og bygger et nyt.

GSH >> Tak for info om syren i douglasgran.


Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren

Ofte er sømbeslag kun elgalvaniserede, de bruges jo hvor der er tørt, beslagskruerne er jo også kun elgalvaniserede.

Så det er langtfra sikkert beslagene er varmtgalvaniserede...

Men du kan jo forlange at der bliver åbnet op, så du kan få syn for sagen, det er jo immervæk bedre end alle de gisninger vi kommer med.


Vi prøver igen, i morgen --

je_ns >> Ja, det eneste rigtige er at banke et par mursten ud og se på et af beslagene. Det vil både afsløre, om de er el- eller varm-galvaniserede og jo også, om de er begyndt at ruste. Jeg er i dialog med sælger, men han går næppe med til det! Nemmere at sælge huset til en romantiker, som ikke stiller spørgsmål ved husets teknik, for det er jo næsten helt nyt... Sælger - og ejendomsmægleren - har jo også det problem, at hvis det nu viser sig, at beslagene er rustne, så har de pludselig en viden, som i hvert fald ejendomsmægleren er forpligtet til at orientere alle potentielle købere om, og så styrtdykker prisen.


Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis