El installationsrapport

Mit hus består af 2 dele. 1 del der er lavet før 1975 og så en del fra år 2001

Der er hfi relæ i huset

Det er jo et krav med nye installationer at der skal være jord

I den del fra 1975 er der ikke trukket jord til stikkontakterne. Vil dette blive opført som en fejl i rapporten 

eller regnes det ikke som en fejl når det er en gammel installation der var lovlig på installationstidspunktet


m.v.h bjarne



bjarne
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS

Den der udfører elrapporten har en vejledning, hvor i der er en slags tabel over de forskellige perioders regler. Så der bør ikke komme en fejl på det. Men du skal faktisk have et HPFI relæ, og ikke blot et HFI relæ.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

HPFI har typisk en tolerence på 30mA læk-strøm, mens HFI fås op mod 100mA, og FI op til 1A (1000mA).


 

Formoder det på "dansk" betyder at et HPFI slår fra ved en "mindre fejl" end et HFI og dermed er sikrere



bjarne

P'et betyder at relæet kan håndtere pulserende jævnstrømme, som kan komme fra strømforsyninger i f.eks. computere. Det er også mindre følsomt i tordenvejr.

Der er så vidt jeg ved ikke noget krav om at HFI skal skiftes til HPFI. Det eneste der er krav om, er at alle boliger skal være beskyttet med en af delene og at nye installationer skal laves med HPFI.

Annonce

kan jeg få et svar på om der altid skal være HPFI relæ i husets installation, og ikke kun HFI, også hvis der repareres el eller sættes belysning op eller installeres nye stikkontakter



LX

Der står i afsnit 801 i stærkstrømsbekendgørelsen at jordleder kan udelades i boliger der er opført før 1975 hvis der anvendes HPFI relæ.( det gælder kun i boligen og ikke carport garage og udendørs) et andet sted står at man må udvide med et par stikk. igen uden jordleder.

Så der står faktisk ikke at HFI relæ er ok. Selv om det er et gammelt hus. Men om loven har tilbagevirkende kraft ved jeg ikke. 

Det er også en vældig fordel med HPFI i stedet. Der kan opstå sitiuationer hvor sumstrøm transformatoren i HFI relæ bliver "fyldt op" med en jævnstrøms afledning som den ikke reagerer på. Og den kan så heller ikke reagere på en normal vekselstrøms afledning.

HPFI er også langt mindre følsom overfor tordenvejr. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak Blip-Blop

I Håndbogen står: Fra 1. juli 1991 skal nye boliger have en HPFI‐afbryder og fra 1. juli 2008 skal alle boliger have en virksom HFI‐eller HPFI‐afbryder

Vil det sige, at en virksom HFI afbryder altid i dag skal udskiftes med en HPFI afbryder, selv i en ældre bygning ?


LX
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis