Svævemøbel og plugs

Hej!

Jeg har købt et hifimøbel som jeg skal have hængt op på en indervæg. Møblet har ca. målene 174x46x50 cm og er lavet i mdf. Muren er massive mursten med et halv cm lag puds på. Møblet skal hænge i en mdf stolpe skåret i smig. Hvilken plugs vil i anbefale at bruge? Har bl.a. nogle Expandet Super 8/40, men er de lange nok? Hvis jeg går en størrelse op hedder de 10/50, men bliver det ikke et stort hul til mursten som jo kun er 5-6 høje?

Udover dette vil jeg også som anbefalet i møblets vejledning, skrue 4 stk. karmskruer (eller franske skruer) direkte igennem møblet og i væggen, så møblet ikke hænger "løst" på stolpen.

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan sagtens sætte den op med 8 / 40 plugs. Du skal bare lave hullet mindst 60 mm dyb. Og så bruge 5 x 70 skruer. ( 15 - 16 mm mdf + ca. 50 i mur og så lidt mere. Når du så har sat skruen lidt i plugs giver du den et slag med en hammer, så plugs forsvinder ca. 10 mm ind i muren. Så sidder den i mursten alene, og ikke i pudslaget. Man kan sagtens bruge 10 mm plugs i mursten men det er ikke nødvendigt Med den fremgangsmåde jeg har beskrevet kan du både have anlægget til at være der og samtidig danse tango oppe på møblet. Det vil i hvert fald være mdf. der går i stykker. 

Samme koncept igennem selve møblet bagefter. Bare bore direkte igennem mdf med 8 mm bor og skubbe rawlplug ind igennem det hele på samme måde. Med den fremgangsmåde jeg har beskrevet kan du både have anlægget til at være der og samtidig danse tango oppe på møblet. Det vil i hvert fald være mdf. der går i stykker

Det kan flække hvis man borer et stort hul i en mursten, ude på gulvet. Men når den sidder indespændt i muren sker der ikke noget, så dit argument er ubegrundet. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Super, tak for svaret Erik, det beroligede mig, jeg bliver ved de 8/40 plugs og 70 skruer.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis