Udluftning af garage i kælder niveau

Jeg har for enden af mit hus, i niveau med kælder, en garage.

Den er lavet om til et rum med dør i for mange år siden.

der er et lille vindue i den anden ende.


Den ene lange væg i garagen støder op til huset.

bagvæggen støder op til jord hele vejen op.

Den anden side hvor det lille vindue er, har jord ca. halvt op.

Fronten med indgang er til terræn i kælder niveau.

Hvis ikke dør og vindue står på klem så bliver den sindssyg fugtig.

Så meget så fugten driver af vægge.


Mit spørgsmål er... hvilken type ventilation skal jeg bruge i garagen for at kunne have dør og vindue lukket. Jeg vil nemlig gerne til at bruge den til noget opbevaring samt et bordtennisbord.

Forestiller mig det skal være mekanisk af en art.


Har hørt om DUKA.

har i mine forældres sommerhus set sådan en blæser der kører på solceller og affugter hus i fugtige perioder (virker fint).


Hvad ville I foreslå?


Katmus
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Rummet er ikke opvarmet..vigtig detalje tror jeg :-)


Katmus

Hvis du skal fjerne fugt fra en kælder skal den luft du sender ud, være varmere end den der bliver tilført, så det kræver en form for opvarmning.

DUKA har fået nogle ret smarte og lydløse ventilatorer som f.eks. S7, som jeg selv har købt og monteret et par stykker af

Husk der skal tilføres lige så meget luft som du suger ud.

Da det er en tidligere garage er der ingen varme.

der er lagt flisegulv og sat vindue/dør i port åbning.

Men ellers er den som en garage.

Vil det sige at jeg ikke får noget ud af at sætte en ventilation i ved døren og evt. en rist i den anden ende?


Katmus

Lad os sige at det nok ikke skader, men om sommeren vil du sikkert i lange perioder trække varm (og fugtig) luft ned i kælderen, hvor det så afkøles (og fugten konsenserer) inden det sendes ud til det fri.

Jeg plejere at sige det så kontant: Hvis man vil fjerne fugtig luft, skal der lukkes varme ud!

Altså din rumluft skal være varmere end udenfor, hvis du vil have en tør kælder, og man skal regne med at der skal ventileres noget kraftigere i en kælder, end hvis det er i stueplan, p.g.a. at konstruktionerne er fugtige hele året.

Ja så bliver det svært.

For der vil om sommeren altid være køligere i garagen end udenfor.

Findes der ikke en ventilator der samtidig affugter?



Katmus
Annonce

D.v.s. uden varme i rummet, så vil der altid være mere fugt end godt er?

Uanset antal udluft ventiler.


Katmus

Hvis det ikke er alt for svært. Så ville jeg nu sætte en ventilator op alligevel. Om natten om vinteren vil der som regel være koldere udenfor end inde. Og ligeså måske også om sommeren, når duggen er faldet . så sammen med et tidsur tror jeg godt der kunne ventileres noget fugt væk.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Andre forslag.

  1. Tilføj vindue med godt solindfald (nordvendt er no-go).
  2. Ventilation om vinteren, hvis rummet bliver lettere opvarmet af væggen mod huset.
  3. Eller endnu bedre, en solfanger-ventilator hvis du har en væg med meget sol. Det er nemt at bygge en sort kasser med glasfront som luften suges igennem med en almindelig ventilator.
  4. Affugter om sommeren.
  5. Isoler med Ytong Multipor (eller lignende) indvendigt og tilføj en varmekilde.


Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis