Tilslut afløb fra både vaske- og opvaskemaskine til vandlås fra IKEA

Jeg er i gang med at sætte nyt køkken op som er købt i IKEA. Her har jeg købt en køkkenvask med tilhørende vandlås (LILLVIKEN - http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/10311539/). Vasken og vandlåsen er installeret og fungerer som de skal, men da jeg nu skal til at tilslutte afløbsslanger fra både vaske- og opvaskemaskine ser jeg at tilløbet til vandlåsen ikke er en prop med skruegevind som på den gamle vandlås, men en studs som er støbt direkte på plastikket. Umiddelbart ligner det at jeg kun kan sætte en af slangerne fast her.


Er der nogen der har en ide til hvordan jeg kan tilslutte to afløbsslanger til denne studs? Findes der en form for T-stykke som jeg kan sætte oven på denne studs og som selv har to studser til at tilkoble afløbsslanger?


På forhånd tak,

Daniel

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Et T stykke bliver under ingen omstændigheder godt. Så vil en stor del af vaskevandet ende inde i opvasker og omvendt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Vi har køkken/alrum. Da jeg byggede det, koblede jeg opvaskeren til som normalt oven over vandlåsen. Dette bevirkede at når vores ellers ret støjsvage opvasker pumpede vand ud, så kom der lyde fra vasken. Da det havde irreteret mig længe nok, købte jeg en "påspændingsstuds" som passede til det lodrette rør under vandlåsen (ø 50mm). Efter at opvaskeren blev tilsluttet her har der ikke været lyd fra afløbet. (Jeg har fikseret afløbsslangen så den danner vandlås). Slangerne skal også fikseres oppe under bordpladen for at hindre tilbageløb.

Hvis du bruger min ide har du 2 tilslutninger. 


Søren O
ev elmand skrev den 26-04-2017 20:56:34

Et T stykke bliver under ingen omstændigheder godt. Så vil en stor del af vaskevandet ende inde i opvasker og omvendt.

 Ja, den tanke havde også strejfet mig. Hvad med et Y-stykke der monteres stående? Så vil vandet vel løbe ned ad og ikke kunne komme op ad den anden gren?

Søren O skrev den 26-04-2017 21:23:09

Vi har køkken/alrum. Da jeg byggede det, koblede jeg opvaskeren til som normalt oven over vandlåsen. Dette bevirkede at når vores ellers ret støjsvage opvasker pumpede vand ud, så kom der lyde fra vasken. Da det havde irreteret mig længe nok, købte jeg en "påspændingsstuds" som passede til det lodrette rør under vandlåsen (ø 50mm). Efter at opvaskeren blev tilsluttet her har der ikke været lyd fra afløbet. (Jeg har fikseret afløbsslangen så den danner vandlås). Slangerne skal også fikseres oppe under bordpladen for at hindre tilbageløb.

Hvis du bruger min ide har du 2 tilslutninger. 

 Tak for rådet, det lyder som en god ide! Har du fikseret afløbsslangen i en slags S-form?

Hvor købte du den "påspændingsstuds" henne? Er det noget i stil med det her https://www.billigvvs.dk/Koekken-Ti...14698.html?

Eller er det mere som den her https://www.wattoo.dk/grenroer-graa-ht-pp-45?

Ja, jeg har fikseret afløbsslangen i s-form.

På dit link til billigvvs, er der nederst på siden nogle alternativer. Der står "Anboringsbøjle 50 mm / 3/4"


Søren O
Annonce

Hej Daniel , bedre sent end aldrig :0)


du kan få denne til dit afløb fra ikea, men tænker det er løst .

Men når det er sagt , larmer de ad h. til, har selv lige monteret vaskemaskine på samme  og søgte hjælp her grundet larm fra afløb, så den bedste løsning er som Søren O. skriver med anboringsbøjle under vandlås på 50 mm røret fra gulvafløb.

Så er der ikke nævneværdig støj længere :0)

Håber det kan bruges 

Mvh

Hej Søren og Sibra
Jeg er stødt i det samme problem med Ikeas vask og afløb (har fortrudt købet) og larm fra vasken, når vaskemaskinen tømmer vand. Jeg ved tråden er gammel, men kan I beskrive eller pege på billede af afløbet, hvor præcis den anboringsbøjlen skal monteres. Og havd gør man så med den åbne studs, der allerede er koblet til vaskemaskinen? Mvh Saba
Velkommen på LDS
Anboringsbøjlen skal monteres et vilkårligt sted på røret efter vandlåsen.
Du må kunne købe en plastprop til at blænde af med i byggemarkedet. Medbring evt. slangestudsen som sidder der nu.

Søren O
Tak for svaret Søren. Dvs jeg skal bore et hul der, hvor jeg skal montere anboringsnøglen? 
Ja, lige netop. Du skal måle på anboringsbøjlen hvor stort hullet skal være. 

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis