Hmm, støbeform pyramide form


Skal have støbt nogle toppe til nogle søjler(sådan flad pyramide form). Mit problem er 

støbeformen, hvis den skal være 35*35cm flademål og 7cm høj på midten, hvordan finder jeg mål på de stykker støbeplade jeg skal skære.

Jeg tænker både på vinkler og længder. Findes der en formel for sådan noget..?


Eller er der en meget enklere måde at gøre det på. 

God aften til jer


Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Skal have støbt nogle toppe til nogle søjler(sådan... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Takker ind til videre, tror den er på vej til min geometriske hjernes reptil stadie ;-) 


Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

ev elmand skrev den 26-04-2017 20:52:46

Det er vel "bare" at afsætte målene med en passer, så kommer vinklen af sig selv. Det er vel mere den vinkel du skal stille saven i så smig på kanten bliver korrekt.


 Ja lige præcis, det er den vinkel jeg søger



Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Jeg spørger en i morgen, er der kommet andre kloge inden da gør det ikke spor. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
stumbi skrev den 26-04-2017 20:47:04

Ja den skal være spids i midten.

18.85 over grundlinien? Den skal ende inde i midten 7cm over grundlinien, så pyramiden er 7cm på det tykkeste/højeste sted. 

Det er nok mest vinklen på snittet jeg er ude efter, sidelængderne på de fire trekanter er nogenlunde til at regne ud/tegne

 Du skal tænke på at de 18,85cm blir til højde 7cm når du "lægger" trekanten ind mod midten  


Umiddelbart vil jeg mene at du kan klare den med en oversmig. Du starter med at tegne din pyramide set oppefra, dvs. 35x35cm, med krydset inde i. Så skal du bruge den "sande længde", og nu er der jo så heldigvis en der har lavet udregningen for dig, så den er 18,57cm. Så laver du en linie fra midten af en af siderne i din firkant, og 18,57cm op gennem midten af krydset. Derfra skal den linje forbindes til et af hjørnerne på samme linje som du startede fra. Så har du din smig. Jeg kan afsløre at den ikke er meget mindre end 45 grader. Sig til hvis det ikke er til at forstå, så laver jeg en skitse.

Annonce

Prøv evt. at lave en model i f.eks. pap


Søren O

Det er mere vinklen på kanten af plader til støbeform tror jeg der er kommet frem.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik


Gad ikke regne - tegnede det blot hurtigt op..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Pladerne skal kun skæres i smig hvis de skal være hule. Det er altid modsat med en form jo. Har selv lavet toppe i vinters 


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis