Fjernvarmen drypper...

Hej derude, jeg håber der er en der kan hjælpe med lidt fjernvarme unit spørgsmål :-)

Jeg har fået skifter måler på Uniten for 14 dage siden, vor de også kiggede efter slidtage og utætheder på Unit'en.
Så i forgårs begyndte der at dryppe fra et afløbsrør, op til 2L i døgnet (se billede)
Er det noget der kan gøres noget ved selv, eller skal der en VVS mand ind over, alternativt en ny frisk fjernvarme unit, hvis der er besparelse fra en gammel til en ny af slagsen?

Unitmodel nu

Tak for hjælpen :-)
Mvh Lars


www.gørdetgodt.dk - hjemmesiden for os der har lyst til at lave tingene selv - godt og flot ;-)

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er ikke helt let at se hvad der sker på dit billede, men hvis det er sikkerhedsventilen der drypper er det helt ok. Det kunne tyde på at kontraventilen før varmtvandsbeholderen er begyndt at virke igen. Når koldt vand opvarmes, udvider det sig, og det eneste sted det kan komme ud er gennem sikkerhedsventilen.

Hvis din kontraventil er defekt - det må den ikke være, så bliver vandet fra varmtvandsbeholderen presset tilbage i koldvandsrørene.


Søren O

Det lyder også af meget. Men det kommer an på hvor meget vsrmt vand du bruger. 


Jeg mener at vand udvider sig 0,4% pr 10 grader det bliver opvarmet (ret mig gerne). Så det giver jo lidt dryp hvis du eks. Tømmer er en 100 l beholde, og den skal opvarmes fra eks 8 til 52 grader  


Men uanset. 2 liter om dagen synes jeg er lige meget nok


Der kan sidde snavs i din sikk. Ventil så den ikke lukker helt. Den kan også være bare være blevet gammel. Kontakt din lokale vvs og få ham forbi.

Det tager ikke mange minutter og skifte den. 

Lille Nissens o,4 % pr 10 grader giver 2,0 % ved 50 grader opvarmning. Opvarmer du 100 l dagligt giver det 2 l dagligt, altså ser det rigtigt ud.

Selvfølgelig kan sikkerhedsventilen være blevet utæt, men prøv at holde øje med om den drypper efter at anlægget har haft tid til at opvarme din beholder.

Det er nu ikke så svært selv at skifte sikkerhedsventilen - er dog ret sikker på at du ikke må.

Det er et lovkrav at afløb fra sikkerhedsventil føres frostfrit til afløb.


Søren O

Husk lige at røret fra sikk ventil ikke må ned i afløbet. Det skal stoppe 30 cm over afløb. 


Ellers opdager du det også først på vandregningen hvis den en dag for alvor går i stykker og sprøjtet vand direkte i afløbet. 

Afløbet fra sikkerhedsventilen skal være i samme dimension som sikkerhedsventilen og må ikke kunne afspærres. De skal udmunde synligt over afløb og være afskåret skråt. Der er ingen krav til afstand.


Søren O
Søren O skrev den 27-04-2017 17:26:10

Afløbet fra sikkerhedsventilen skal være i samme dimension som sikkerhedsventilen og må ikke kunne afspærres. De skal udmunde synligt over afløb og være afskåret skråt. Der er ingen krav til afstand.

 Og det må ikke være forbundet til sikkerhedsventilen. Dimensionen må gerne være større end afgangen fra sikkerhedsventilen.


fase

Fabrin: Hvorfor må afløbsrøret tra sikkerhedsventilen ikke være forbundet til sikkerhedsventilen? Du har ret i at dimensionen på afløbsrøret gerne må være større end dimensionen på sikkerhedsventilen.


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis