Herregårdasten 5cm tykke til indkørsel?

Hej,

Jeg skal igang med indkøb af herregårdasten til indkørsel, og i den forbindelse faldt jeg over Silvan's "tilbud" på 55kr pr. m2.

Disse sten er dog kun 5cm tykke - og alle de steder jeg har læst anbefales det at man benytter minimum 6cm tykke sten til indkørsler.

Spørgsmålet er derfor om stenene fra Silvan kan benyttes til indkørsel, eller SKAL jeg ud og finde sten som er minimum 6cm tykke?


Indkørslen vil blive benyttet til almindelig personbil (1 bil af gangen). 


Link til Silvan

https://www.silvan.dk/rc-beton-herregaardssten-graa-14-cm-21-cm-55-cm?id=6300-1534669


Mvh

Damian 

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville gå efter 6 cm sten. Men det er jo sådan at jo større den enkelte sten er des tykkere skal den være. 5 cm er til terasser og lign. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du risikere at få kørespor i belægningen.  Du bør gå op i en 7cm til en indkørsel. De kan bedre tåle vægten. 

Kørespor får du, når underlaget ikke er i orden, så hvis du kun skal have en personbil parkeret, kan du godt bruge sten med en tykkelse på 5 cm., men det kræver at underlaget er i orden. Du bør læge dine herregårdssten i halvstensforband, så du får fordelt trykket på mindst to sten.


fase

Som Fabrin skriver så kan alle tykkelser få kørespor hvis man rammer samme sted med hjul. Det sker typisk ind i garage. Det kan du forbedre ved at tør blande lidt cement i grus / sand så de øverste 8-10 cm størkner meget, ved at der kommer naturlig fugt til. Det gør man i fortove hvor der er en indkørsel.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Jeg brugte 5cm tykke hjertingsten, da jeg lagde vores indkørsel for fem år siden. Det holder fint, bare underlaget er i orden. Vores indkørsel er 40 meter lang og tre meter bred. 

Vi gravede ca. 50cm af, lagde to vognlæs gamle knækkede fliser ud og fyldte derefter op med bundsikringsgrus. Viberede med en 500kg pladevibrator, 2-3cm afrettergrus og så hjertingstenene. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

dami4200 skrev den 27-04-2017 11:06:27

Helt naturligt.

Men hvad vil der ske, hvis man brugte herregårdssten som er 5cm tykke?

Hvis det bare er til kørsel med person/varebiler, skal de nok holde ved når flisen er så lille som 14*21 cm.

Flisens tykkelse har intet med og gøre om den sætter sig, det er bestemt af bundens beskaffenhed.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Flisens størrelse har kun noget at sige om hvorvidt den flækker. Og det gør store fliser mere end små fliser HVIS underlaget giver sig lidt. Og det gør det næsten altid. Hvis det  yderligere er en smal indkørsel, så har man ikke mulighed for at køre ad forskellige spor, hvorfor chancen for kørespor er større.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Man kan sagtens lave en indkørsel med en 5 cm tyk herregårdssten. 6 cm. ville helt sikkert være at foretrække, men slet ikke en nødvendighed for at lave en god indkørsel. Tykkelsen er mere vigtig når vi snakker havefliser, som typisk måler 30x30, 40x40 og 50x50.

Hvor stor en indkørsel drejer det sig om?

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis