udvendig isolering og beklædning, tung mur

Jeg går med tanker om at isolere et gammelt hus udvendigt.. Huset er fra 1865 og er bygget i enkeltsten, så den eneste mulighed er at isolere udvendigt.. (Jeg HAR dyrekøbte erfaringer med indvendig isolering)

Jeg hælder mod ivarplank, hardieplank eller lignende.. 

Jeg vil selvfølgelig helst undgå de fælder andre er faldet i, så søger svar på alle de spørgsmål, jeg naturligvis har: Krav til træ i opbygningen, billigste vindplader, flytning af vinduer (udad, så de ikke sidder 25 cm inde i færdig facade) samt gerne de "Husk nu at.." samt "gør IKKE dette" de kyndige har.. 

mvh tomojo

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej tomojo.

Jeg vil da godt sige lidt om det. Har selv isoleret 3 af vores ydervægge. jeg har brugt 45x45mm reglar vandret og lodret. Og isoleret med 2x50mm isolering. Alle steder er reglarne sat fast på vinkelsømbeslag 50x50mm ( fåse i kasser a 100 hos HN) Det første sted satte jeg dem fast med skruer og plugs, det vil jeg ikke anbefale. Næste gang brugte jeg 6mm gevind stang som jeg limede ind i borede huller med 2komponent cement først fra fisher, men det er billigere ved Biltema. Men en spændskive og en møtrik så er det lige til at sætte op. Husk at blæse hullerne rent for bore støv. Alle vinduer satte jeg helt ud så beklædningen kom til at dække for fugen. Der bliver således ikke nogen fals på ydersiden. Det er vigtigt at du laver en tæt tæt dampspærre mellem vindu og indervæggen for det er her der kan komme fugt ud i isoleringen. brug noget vindpap udvendig under brætterne og sørg for den anbefalede luftspalte. Har du specifikke spørgsmål så bare spørg.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Jeg har set nogle meget flotte efterisoleringer udvendig på huse i Polen, hvor man brugte styreolit (flamingo) og efterfølgende behandling med netpuds. Er det en lovlig og anbefalelsesværdig fremgangsmåde i Danmark ??


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

@Kovas:

Takker for svar, især den med dampspærre mellem vindue og indermur.. 

Hvilken type isolering brugte du.? Og korrekt spalte... skal der både være spalte mellem isolering og vindpap, samt mellem vindpap og yderbeklædning..? (Det ser sådan ud på billedeksemplet)

@ev elmand:

Jeg har set der tidligere har været talt om den løsning, men ved ikke hvad det endte op i mht lovlighed iflg danske regler.. Men det lyder sgu nemt.. Jeg orker bare ikke puds.. 😊

Hej.

Jeg brugte alm rockwool 50mm det kan nemt puttes ind i 45mm reglar. Vores hus er også et gammelt et, og væggene er ret så skæve så derfor valgte jeg det med at ha både vandret og lodret. så er det rimelig nemt at rette det yderste lag op. Luft spalten skal være ,mellem vindpap og yderbrædder. 25mm mener jeg er det anbefalede. Husk en eller anden form for muse/rotte spærre ved udluftningsspalterne, for oven og for neden.

@ elmand. jeg mener det er fuldt lovligt med flamingo og puds. Hård rockwool og puds er også brugt. jeg gik ikke med det pga de meget skæve vægge som vi har og fordi man næsten er nødt til at ha et firma til at sprøjte pudset på. Og vores vægge er så dårlig kvalitet at det ville være svært at vide hvor man kunne bore huller til fastgørelse.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis