Traktor vil ikke

Hej LDS

Jeg har en IH 574 diesel traktor. I går aftes ville den ikke mere. Over 10 min begyndte den at miste kraft, og til sidst gik den ud, på vej op af bakke.


Jeg kan se væske nederst i tanken og dieselfiltrene (glas) ser fyldte ud. Trods mere ny diesel i tanken kan jeg ikke få den startet.

Den var ikke varm, olie og vandstand er fine.


Kan det være vand fra tanken - burde det så ikke ses i glassene? Hvis vand, hvordan får man det fjernet.

Eller kan det være andre ting?


Mange tak for hjælpen, Silas

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Din beskrivelse af problemet, lugter langt væk af et stoppet dieselfilter. Normalt plejer man og kunne liste hjem i lavt gear ved lave omdrejninger før det mower helt til. Du har formodentlig en massiv vækst af dieselpest i tanken.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Sidder der en banjobolt efter filteret mod fødepumpen, kunne du lige prøve og linde på den først for og se om der kan løbe diesel gennem (minimum 1 liter). Ellers skal filteret af og skiftes.

Efterfølgende skal du pumpe på lidt på fødepumpen. Vil den så ikke starte skal omløberne på dyserørene løsnes oppe på dyssen indtil der kommer diesel når der køres på starteren. Det er nemmest og gøre når man er to.   

Skal vi ikke lige finde ud af hvad der er galt før ..............    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hej Nitter

Jeg har prøvet nogle af dine tricks og har fundet flg.

1. Tappet af bunden af tanken - der kommer fint Diesel ud

2. Har fyldt tanken HELT op

3. Checket filterglas - de ser fine ud, ingen snavs og fyldt med diesel. Filtre stadig hvide og ser ikke "slammede ud"

4. Der kommer fint diesel ud af begge slamskruer fra bunden af filterglassene

5. Der kommer IKKE diesel ud når jeg løsner banjobolten på motorsiden af filtrene (udgangssiden) - Skal der det, el tyder det på stoppede filtre?

6. Løsnet et dyserør på fødepumpen og tørnet motoren et godt stykke tid. Der kommer IKKE diesel ud og motoren starter ikke.

7. Tørnet motoren med alt spændt og lukket, og motoren starter ikke.

Med disse forsøg på fejlfinding, hvad kan jeg kigge efter nu?

Tak for hjælpen, Silas


Silas skrev den 26-04-2017 21:05:17

Hej Nitter

Jeg har prøvet nogle af dine tricks og har fundet flg.

1. Tappet af bunden af tanken - der kommer fint Diesel ud

2. Har fyldt tanken HELT op

3. Checket filterglas - de ser fine ud, ingen snavs og fyldt med diesel. Filtre stadig hvide og ser ikke "slammede ud"

4. Der kommer fint diesel ud af begge slamskruer fra bunden af filterglassene

5. Der kommer IKKE diesel ud når jeg løsner banjobolten på motorsiden af filtrene (udgangssiden) - Skal der det, el tyder det på stoppede filtre?

6. Løsnet et dyserør på fødepumpen og tørnet motoren et godt stykke tid. Der kommer IKKE diesel ud og motoren starter ikke.

7. Tørnet motoren med alt spændt og lukket, og motoren starter ikke.

Med disse forsøg på fejlfinding, hvad kan jeg kigge efter nu?

Tak for hjælpen, Silas


 5. Ja det burde løbe stille og roligt gennem filtrene, forudsat filtreres top sidder under dieselens øvre top. Derfor lugter det af at filtrene er stoppet. 

Men inden du skifter kan du prøve og pumpe med fødepumpen manuelt. Der sidder et "håndtag" i bunden du kan trykke på og dermed betjene den manuelt. Kan du ikke mærke modstand på "håndtaget" skal du tørne motoren en smule da pumpen så "står" på toppen af knasten.

Giver det ikke diesel på indgangssiden af filtrene er de stoppet og skal skiftes.

Du bør i øvrigt altid betjene fødepumpen manuelt når du har haft noget løsnet i dieselsystemet fra fra pumpen og op til tanken. 

Og øh, du er sikker på at hanen på tanken er åben ?  Grunden på jeg spørger er at det ikke er så lang tid siden jeg var ude og starte en traktor op der fejlede netop den forglemmelse.   

Du skal have brændstof frem til pumpen, såå det først.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Det er godt du fik gang i kalorius.   

Bliver filtrene igen stoppet skal du have kondensvandet i bunden af tanken fjernet da dieselpest, der er en alge, lever i det øverste lag af vandet i tanken.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis