PGO G-Max optræksproblemer

Hej LDS!

Jeg har en PGO GMax som førhen har været ulovlig, men jeg har forsøgt at lave lovlig.

Jeg har sat en "lovlig" THansen udstødning på (førhen Pollini Race udstødning)
Jeg har sat original luftfilter på (førhen et eller andet powerfilter)
Jeg har sat 6,5 grams ruller i.
Jeg har sat original karburator i, med original dyse osv.

Scooteren har kørt ca. 16000 kilometer og er fra 2008.

Inden jeg har sat lovlige dele på min scooter kunne den kører +90 km/t.
Efter jeg har gjort den lovlig, kan scooteren knap kører 40 km/t (forventet), men den kan ikke trække op ad bakker stejlerer end 10-15 grader og har ekstremt dårligt optræk mellem 0-15 km/t, derefter begynder den at tage fat og har en "okay" acceleration.

Er der noget jeg mangler at ændre på den eller har jeg gjort noget forkert?

Jeg er en nybegynder med scootertuning osv.

Hej LDS! Jeg har en PGO GMax som førhen har været... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Okay...
Benzin og luftfilter er top notch og behøver ikke udskiftning.
Benzintilførsel er der ingen problemer med, jeg har endda renset benzintanken.

Omkring ruller:
Jeg har prøvet at gå ned med 1 gram ad gangen fra 9 gram til 4 gram, og det optimale er omkring 6 gram, hvilket også er det der sidder i scooteren nu.
Selvom at de lettere ruller har hjulpet en smule, så er problemet der stadigt med at scooteren har et "punkt" hvor den lige pludseligt gasser op. Omkring 10-15 km/t går den fra 4,5k omdrejninger til 6-8k omdrejninger.

Desuden har jeg prøvet med 3 forskellige dyser, men den originale er den dyse som scooteren kører bedst med. Igen samme problem, også med andre dyser.

Kunne det være at koblingen griber ind for tidligt? Jeg har tænkt lidt over det, men jeg ved ikke hvordan koblingen fungerer på scootere, så jeg vil gerne lige hører jeres mening inden jeg prøver noget igen.

Her er nogle videoer som jeg har optaget af scooteren når den accelererer:
Video 1: https://youtu.be/Trj9ln0j_AM
Video 2: https://youtu.be/l_nx7o9tOcg
Video 3: https://youtu.be/Lri5kFw5gXo

Specielt i video 3 er det tydeligt at se hvor scooteren lige pludseligt får ekstra kræfter og gaser op (se de første 5 sekunder).

Tak for hjælpen indtil videre.

Ok med 6 grams rullerne. Det at motoren først tager mange omdrejninger ved de 10-15 km/t, tyder på at vario gearingen først gearer ned når du når den hastighed, hvilket den burde gøre lige så snart du vrider håndtaget. Ideelt bør motoren gå op på 7k omdrejninger med det samme og trække scooteren op i fart.

Jeg tror stadig der sat en anden kraftigere fjeder i det bagerste remhjul.

Koblingen lyder ikke til og fejle noget. Det er en almindelig slyngkobling der kobler til når den kommer op i omdr.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Jeg køber et fjedersæt enten i dag eller i morgen og prøver at sætte en anden fjeder i ved koblingsremskiven.

En anden ting jeg tænkte på var at det måske ikke er den originale koblingsklokke der sidder i scooteren, den har nemlig en mere messing-lignende farve end den originaldel der er på speedline.dk eller kgi.dk.
Den ligner specifikt en Malossi koblingsklokke, men der er intet logo på den.

Jeg fandt først ud af det da jeg prøvede med andre ruller i går.

kasp315b skrev den 27-04-2017 10:37:43

Jeg køber et fjedersæt enten i dag eller i morgen og prøver at sætte en anden fjeder i ved koblingsremskiven.

En anden ting jeg tænkte på var at det måske ikke er den originale koblingsklokke der sidder i scooteren, den har nemlig en mere messing-lignende farve end den originaldel der er på speedline.dk eller kgi.dk.
Den ligner specifikt en Malossi koblingsklokke, men der er intet logo på den.

Jeg fandt først ud af det da jeg prøvede med andre ruller i går.

Det er jo umuligt og gætte på om koblingen også er "uægte". Men jeg syntes ikke lyden på dine videoer lyder unormalt hvad koblingen angår. Der er vist mindst 100 forskellige firmaer der laver de dele såå ............. Mener, de originale PGO dele har deres reservedelsnummer indhugget, måske du af den vej kan ...........     


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Min lokale THansen har ikke nogle fjedre hjemme, så jeg bliver nødt til at vente på deres næste levering, hvilket burde være tidlig fredag morgen (ifølge ham der stod ved kassen).

Da jeg alligevel skal skille koblingen ad for at kunne sætte ny fjeder i, så tjekker jeg også på slid osv. i morgen.

Jeg bliver mere og mere bekymret, hvis det ikke er fjeder eller kobling, men i stedet slidtage, er det så værd at investere i nyt cylinder og stempel? Samlet set, ville det koste omkring 2500 kr. med ny udstødning, cylinder, stempel, tænding og karburator.

Det er mange penge at smide i den

Annonce

Det er også hurtig ekspedition for stumper de ikke har hjemme. I mine unge dage tog det typisk en uge og få ikke hyldevare hjem.    

Det skyldes ikke slidtage på cylinder og stempel, det lyder motoren alt for sund til. Problemet ligger i vario "gearkassen" når scooteren accelerere så godt som den gør når den først får gearet ned.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Beklager ventetiden, der kom nogle familie-ting i vejen for at jeg kunne arbejde på G-Max'en.


Jeg henter ny fjeder i dag og prøver at sætte den på. Jeg tjekker også slid på kobling osv. i dag.

Hvis det er hverken kobling eller fjeder, hvad kunne det så være? Jeg er tør for idéer.

kasp315b skrev den 01-05-2017 11:01:26

Beklager ventetiden, der kom nogle familie-ting i vejen for at jeg kunne arbejde på G-Max'en.


Jeg henter ny fjeder i dag og prøver at sætte den på. Jeg tjekker også slid på kobling osv. i dag.

Hvis det er hverken kobling eller fjeder, hvad kunne det så være? Jeg er tør for idéer.

 Skulle man nu ikke lige afprøve det man er i gang med først.       Med de tanker, burde du aldrig have købt køretøjet.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Jeg pillede koblingen af i dag men har ikke det rette værktøj til at skille koblingen ad. Derfor kan jeg heller ikke skifte trykfjederen, men det er ikke noget problem, da koblingsbakkerne er slidte ned til bunden og koblingsklokken er varmeskadet (højst sandsyndligt fordi koblingen ikke griber ordenligt pga. koblingsbakkerne).

Jeg tror bare jeg køber en helt ny kobling. De koster ikke mere end 500,- og burde løse mit problem.

Udover det, så er det en for slap trykfjeder der sidder i den i øjeblikket, den er alt for lille (den ser alt for lille ud i forhold til den fjeder som ellers er standard).

Jeg finder først ud af hvilken kobling jeg køber i løbet af næste uge.

Tak for hjælpen Nitter.

kasp315b skrev den 01-05-2017 21:59:36

Jeg pillede koblingen af i dag men har ikke det rette værktøj til at skille koblingen ad. Derfor kan jeg heller ikke skifte trykfjederen, men det er ikke noget problem, da koblingsbakkerne er slidte ned til bunden og koblingsklokken er varmeskadet (højst sandsyndligt fordi koblingen ikke griber ordenligt pga. koblingsbakkerne).

Jeg tror bare jeg køber en helt ny kobling. De koster ikke mere end 500,- og burde løse mit problem.

Udover det, så er det en for slap trykfjeder der sidder i den i øjeblikket, den er alt for lille (den ser alt for lille ud i forhold til den fjeder som ellers er standard).

Jeg finder først ud af hvilken kobling jeg køber i løbet af næste uge.

Tak for hjælpen Nitter.

Det er ikke diameteren på fjederen, der bestemmer hvor meget den trykker men stållegering, tykkelse og længde.  Men forskellen indikere at remskive og kobling heller ikke er original. Højst sandsynligt er den forreste remskive også uorginal.   

Når man først er gået i gang med en restaurering hænger man ligesom på den indtil projektet er tilendebragt.     


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis