Fliser på gulv med fald og brug af træ istedet for multiplade

Hej gutter,

 

Jeg har et rum her i huset jeg overvejer at lave om til vaskerum og det ville selvfølgelig være rigtig rart at lægge ud med lidt fliser på gulvet. Jeg har ikke prøvet at lægge fliser før, men efter at have kigget på lidt guides på nettet synes jeg umiddelbart at det burde jeg kunne overskue. Når det er sagt, skal der dog bemærkes at der er fald i gulvet, som er af beton, mod afløbet der er i det ene hjørne. Hvorledes kringler man den mens man lægger fliser.? Jeg har ikke målt det op, men så vidt jeg kan se er faldet over hele gulvet. Hvordan sørger man for at fliserne følger gulvets fald, eller skal det gribes an på en helt anden måde? 

Rummet er 5,5kvm, så det er ikke fordi opgaven er så voldsom igen, men man vil jo gerne ramme rigtigt første gang.

 

I forbindelse med førnævnte vaskerum, skal der selvfølgelig også sættes et bord op. Jeg havde oprindelig tænkt mig at bygge både bord og maskinskabe ud af gasbeton, men da det koster over 100kr pr 7,5x60x40 blok her på Færøerne, ville det vælte budgettet fuldstændig. Jeg har derfor tænkt at bygge det hele med lægter beklædt med plade, men hvilken træsort ville kunne anbefales til dette? Selv tænkte jeg på trykimprægneret træværk og krydsfinerplade eller vådrumsgips. Der bliver ikke pjasket så voldsomt inde i et vaskerum, men det skal gerne kunne holde til at der ender vand på gulvet og at fliseklæbet bliver lagt imod.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

For at tage det sidste først. Der skal ikke fliseklæb op imod træet til bord eller skabe. Fliser på gulvet lægges først. 

Når det er første gang du skal lægge fliser så vælg nogen der ikke er for store. Er de oppe over 30x30 cm er det svært at styre når der er fald til et hjørne. Men det vigtigste er at regne lidt inden du starter. Her begynder du ud fra afløbet så den kommer til at ligge hvor 4 fliser mødes. Så går det bedst med faldet. Der tegner du så en streg langs rummet som viser til linie. Ud fra den måler du ud til begge vægge og konstaterer om det slutter med over en 1/2 flise. Hvis det ser ud til at slutte med en lille stribe i en af siderne må du ændre planer og flytte din center streg. Du må så gå lidt væk fra det perfekte ved afløb. 

Hvis der er jævnt fald i hele rummet er det "bare" at trække fliselim på med tandspartel så du er sikker på at der er lige stor tykkelse over hele flisens flade.  

Du kan bruge enten flisekryd eller som jeg foretrækker flisesnor til at holde afstanden korrekt. Overskydende fliselim kan du sagtens vaske af også dagen efter med meget varmt vand. 

Ellers må du komme med uddybende spørgsmål. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tusind tak for udførligt svar, ev elmand.

Så vidt jeg forstår på dig, så vil fliseklæbet, hvis det er spredt ordentligt ud med tandspartel, selv sørge for at fliserne ligger jævnt og følge faldet mod afløbet, hvis ikke jeg står og trykker det skævt. Er det rigtgit forstået? 

Vedrørende træværket, så var det mig der formulerede mig ganske elendigt oveni at skrive forkert. Jeg er færing og mit danske er så småt ved at ruste lidt, så jeg prøver igen

Rummet er beklædt med vandfaste krydsfinerplader hele vejen rundt, men er ikke monteret helt ned mod gulvet, hvilket jo er ganske normalt. Da jeg har tænkt mig at lægge fliserne omkring 10cm op ad væggen (kender ikke fagudtrykket, men er næsten altid der hvor klinker er lagt), tænker jeg om man kunne udfylde mellemrummet med fliseklæb eller om der skal andet grej til. Selve pladen er jo vandfast, men lægten der er inde bagved er det næppe.

Jeg har vedhæftet et billede der gerne skulle vise førnævnte mellemrum.


Tandspartel har netop den egenskab at den lægger det ud i et jævnt lag (striber) Når du så trykker flisen ned vil langt de fleste af striberne komme op og binde på flisen. Men de skal heller ikke alle trykkes så langt ned at det flades helt ud under dem. Så har du ikek noget at regulere med ved næste række. Men når du er kommet i gang skal du tage en flise op, som du har lagt, for at se om du har vedhæftning over hele flisens areal. Er der kun på 1/2 - 3/4 så må du trykke mere eller større tandspartel. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det stykke under pladen behøver du i princippet ikke at fylde ud. Kantfliser kan godt "hænge selv" på det lille stykke. Men til allersidst skal der jo afsluttes med en silicone fuge der hvor væg og gulvfliser mødes. Så du må sikre at din silicone ikke forsvinder helt ind bagved, så skal du bruge alt for meget. Jeg tror det er ok blot gulvflisen går noget ind under både den flise som kommer oppe på væggen og din krydsfiner. Så kan silicone fuge ligge på den lille kant. 

Med hensyn til at lægge fliser, så er det bedst at lægge hele gulvet på en dag. Så har du mulighed for at rette lidt til, hvis der ved at opstå en kant eller lignende. Kommer du dagen efter og opdager "fejlen" så er det for næsten for sent. 

Du skal køre ud på gulvet med tandspartel, på et lidt større stykke end din næste fliserække lige dækker. Det overskydende skraber du af med den lige side side af tandspartel når rækken er lagt, og komer tilbage i spanden, da det ellers bliver for " tør" til næste række. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Endnu en gang tusind tak for dine grundige svar, Erik. Jeg tør helt sikkert give mig i kast med det nu.

Lige til allersidst, skal jeg bekymre mig om nogen membraner eller lignende når det nu ikke er et vådrum?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis