Cirkulationspumpe, Grundfos

Er der nogen, der har erfaringer med Grundfos nyere elektronisk regulerede cirkulationspumpe?
Funktionen, hvor den holder konstant tryk uanset, hvor mange radiatorer der er åbne, lyder interessant.
Hvis den findes i en type, der lader sig styre af en termostat, på den måde, at den veksler mellem lille/stort flow, kunne det måske være en bedre metode end en decideret on/off styring?

Ja, det var bare en tanke.
Hvis den gamle pumpe skulle stå af, ville det jo være godt nok at være forberedt på, hvad der så skal i istedet.

Og så tænker jeg selvfølgelig lidt på muligheden for (nemme) energibesparelser på et helt almindeligt gammeldags centralvarmeanlæg.

hans

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Jeg tror du har misforstået princippet lidt!
Når dit varmeanlæg kører i almindlig drift er der en sammenhæng mellem vandmængde og tryk.
Når dine radiatorer lukker ned falder flowet i systemet. Med en alm. pumpe ville trykket stige fordi pumpen så at sige kravler op af sin kurve , mens en hastighedsregulerende sender et signal til frekvensomformeren, der reducerer ydelsen til trykket ligger i det nødvendige niveau. Den parallelforskyder pumpekurven nedad, hvor en traditionel pumpe kun kan køre ad den ene kurve, der nu ligger på det aktuelle trin.
Dermed falder dine varmetabs- og el-omkostninger, fordi mindre vand cirkuleres og motoren kører med færre omdrejninger.
Når radiatorerne lukker op igen falder trykket i systemet og pumpens frekvensomformer øger ydelsen indtil den ligger i det ønskede niveau.
En yderligere fordel er, at du har mindre chance for susen og støj i ventilerne.
Jo, det der med konstant tryk uanset antal åbnede radiatorer har jeg forstået. Jeg har netop et problem med susende radiatorer her i begyndelsen (og slutningen) af fyringssæsonen.
Pumpen er den mindste Grundfos, 3 hastigheder, den går på mindste.
Udluftning er forsøgt, uden bedring, så det er nok som det er.
Den nye type pumpe kunne måske hjælpe, men så vidt jeg kan se, kan den dog ikke gå meget længere ned i effekt end den nuværende.

Men så spekulerede jeg også på, om den måske også kunne reguleres udefra, i tråd med tidligere indlæg med on/off regulering til nat/dagsænkning, blot med den forskel, at man ikke skulle lukke fuldstændigt.

Ved nærmere eftertanke er det jo nok en elektrisk regulerbar shuntventil jeg skal bruge. Til varmereguleringen altså. Det ændrer jo nok ikke på suselyden.
Var der noget med at det skulle hjælpe tilsætte lidt sulfo, eller kan det skade systemet?

Hans

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Jeg tror faktisk en Grundfos Alpha pumpe vil fjerne din rørsusen. Problemet er at din pumpe pumper mod lukkede ventiler og derfor stiger vandhastigheden. Den løsning du får med Alpha pumpen er efter min mening den strømningstekniske korrekte.

VVS'eren forklare det faktisk meget fint, men jeg har på fornemmelsen at du ikke rigtigt forstår ham.

Det med sulfo ville jeg afholde mig fra - jeg kan ikke lige se hvad det skulle hjælpe på. Hvis ud prøver vil jeg gerne høre om hvordan det gik.

MVH Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Lige en ide hvis du vil beholde den eksisterende pumpe.
Du kan lave en bypass over pumpen med en reguleringsventil på.
Det er et rør der forbinder suge og trykside. Det er en god gammeldags måde og regulerer ydelsen på en pumpe. Rent energiteknisk er det ikke en god løsning.
Ved at åbne ventilen en smugle, reducerer du pumpens trykydelse. Dette kan også gøres med en styret reguleringsventil, men så tor jeg Alpha-løsingen er billigere.

MVH Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Sulfo tilsættes centralvarmeanlægget, når der er en mistanke om at radiatorer, varmevekslere osv. ikke vil afgive varme. Det kan skyldes at der ved produktionen af de pågældende komponenter er afsat en fedt/olie hinde på indersiden af komponenten. Denne hinde opløses af sulfoen hvorved varmetransmissionenevnen forbedres.

Jeg tror at dette 'det løser alting' råd er opstået ved at det er blevet gjort med stor succes på gennemstrømningsvandvarmere, hvor det er et bestemt tidsrum, det kolde vand er i kontakt med varmelegemet. I et centralvarme anlæg cirkulerer det varme vand og der er varmetransmissionsevnen knap så vigtig.

Samtidig afspænder sulfoen vandet (letter udluftningen) og renser termostatventiler osv. Så du kan sagtens prøve at fylde en ½ dl på, det skader ikke (men jeg tror dog heller ikke det hjælper i dit tilfælde). Det lyder som et tryk/flow problem, som beskrevet ovenover.

mvh
Jens
Annonce
Jo jo, jeg forstår udmærket, at større strømningsmodstand giver større strømningshastighed ved uforandret tryk.
Det er jo ganske ækvivalent med de regler vi anvender i elektronikken, som er mit egentlige gebet.
Men nu snakker jeg jo også om to forskellige ting samtidigt, det kan måske forvirre lidt.
Den med sulfoen har jeg hørt som et "gammelt husråd" uden helt at forstå virkemåden, bortset fra det med overfladespændingen, som vel næppe kan have meget at sige i et lukket system (uden luft) men tak for forklaringen!
De andre råd vil jeg have in mente, men vi kommer såmænd nok hen i den koldere tid, inden jeg får gjort noget ved det, så problemet ikke er der i så høj grad.

Hans

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Hej Hans W.

Formoder, at du har et gammelt hus!? Hvis ja, er det med åben ekspansion? I givet fald kunne du overveje at gå over til lukket. Min VVS' er har netop gjort det for mig i forbindelse med en renovering, hvilket har øget pumpens effektivitet mærkbart samt fjernet en del susen.
Blev anbefalet at skifte til Alpha-pumpen, når den gamle (magen til din) ikke kan mere, bl.a. fordi den kompenserer for de (små) problemer, jeg har med kombinationen af gulvvarme og gamle radiatorer (indbyrdes forskellig modstand).

Mht. natsænkning på pumpen, så tror jeg kun det vil give dig problemer - med mindre du holder et vist mindste flow i systemet, vil visse radiatorer blive forfordelt. Natsænkningen skal ske på de enkelte radiatorer eller på udgangstemperaturen på anlægget (fik en større forelæsning fra både VVS'eren og Grundfos om dette ifbm. fejl på mit anlæg).

Mvh.

Jan R.
Ja, det er netop et ældre hus med åben ekspansionstank.
Jeg har ikke tænkt på, det kunne give problemer, udover måske lidt iltning af vandet.
Et skift til lukket var måske værd at overveje. (Samt frigør plads i et entreskab.)

Tak for rådene!

Hans

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Al denne snak om cirkulationspumper, tryk og vandhastigheder får mig til at tænke på, om mit problem (som jeg har gået og troet var et termostatproblem) i virkeligheden er pumpens skyld!

Problemet er, at mine termostater skal reguleres efter vejret! Jeg har altid tænkt, at det sikkert var fordi det er noget gammelt l..., og jeg har derfor købt et antal nye ventiler, som jeg dog p.g.a. praktiske problemer (de er kortere end de gamle) endnu ikke har fået monteret.

Når jeg læser denne tråd bliver jeg dog i tvivl om, om det overhovedet er nødvendigt at skifte ventiler, eller om det i virkeligheden er fordi min pumpe ikke leverer nok tryk til den kolde periode?

Er der en nem måde at finde ud af, om det er her, problemet ligger? Jeg har i går øget gennemstrømningen i pumpen, som reguleres med et spjæld, men det er ikke noget jeg har lyst til at gentage - da jeg skruede på den røg spjældet ud, og jeg fik tømt hele anlægget for vand - klart på den ufede måde :shock: sad

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis