hvilket off-grid anlæg skal jeg have fat i?

jeg søger et off-grid anlæg som kan holde mig selvforsynende med strøm året rundt. mit forbrug er 0,67 kWh pr. dag og næsten hele forbruget er med 220v apparater så der skal medregnes noget tab af strøm til inverter osv.

for at anlægget ikke bliver totalt overdimensioneret i sommermånederne så er det vel bedre og billigere for mig at have en kombination af solceller og en lille vindmølle?

hvordan kan jeg udregne hvilket størrelse anlæg jeg skal bruge hvis det skal være en kombination af vindmølle og solceller? Jeg ved ikke så meget om det så jeg kan ikke rigtig gennemskue hvor meget strøm der vil gå tabt til laderegulatoren, inverteren osv.

kan i anbefale et godt off-grid anlæg (enten solcelle anlæg eller kombination af solceller og vindmølle) hvor alt det elektroniske er inkluderet (vindmølle, solceller, laderegulator, batterier, kabler, inverter osv.). Det skal selvfølgelig være en nogenlunde kvalitet, men det behøver ikke være noget smart hvor man kan følge ydeevnen på computeren osv. det skal bare kunne levere noget strøm og være stabilt og pålideligt, og gerne hvor man får mest muligt for pengene i forhold til kvalitet, ydeevne og levetid (det skal være så billigt som muligt men ikke så biligt at det bliver dyrere i sidste ende pga. reparationer, nedsat levetid osv.).

håber i kan give mig nogle råd. 1000 tak for hjælpen

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

det første du skal spørge dig om er hvordan du får strøm når solen ikke skinner - specielt i vinterhalvåret.

personligt har jeg haft diverse solstrømsanlæg de sidste 15 år og også haft offgrid til sommerhus - min erfaring var at det var billigere og mere miljøvenligt at have gridtilsluttet - primært fordi batterier er en sliddel og der er MEGET lidt energi i solen om vinteren, her skal du regne med at du INGEN strøm får til forbrug da dét hele vil gå til vedligehold af batterier og tomgangs kørsel af inverter.

300 watt solceller kan med god vilje og meget sparsommeligt forbrug klare et sommerhus hvor man kun er i week-enden (lader op i hverdagen), hvis man skal kunne bruge strømmen over en længere periode skal man op på lidt mere - pt. har jeg i sommerhus 10 paneler (2500 watt) og set over året dækker de rigeligt til helt normalt forbrug (køleskab, komfur, lys, varmepumpe m.m.) - de sidste par år har det kørt med varme om vinteren og total forbrug/produktion balancere sådan ca.

hvis du beslutter dig for at køre offgrid skal du huske at de fleste 240 volt invertere har et relativt højt tomgangsforbrug - hvilket godt kan betyde en del for energi regnskabet. lav det som 24 eller 48 volt batteri lager/inverter om muligt så er tab lidt mindre.

husk i øvrigt at de opgivende effekt tal på solpaneler er under optimale forhold med solen vinkelret og en temperatur på 20 grader. i dk vil solen aldrig være lige så kraftig som i sahara, temperaturen på den sorte flade vil være højere om sommeren osv. alt i alt producere de ofte noget lavere end specs.

du bliver derfor nød til at overdimmentionere et off grid anlæg, mens et grid tilsluttet kan 'minimeres'.


hvis det kun er til lys i sommerhus, opladning af mobiltelefon m.m. er det meget realistisk. 

men ellers enig i at et forbrug på 670 wh/døgn ikke giver plads til meget sjov.

et lille a+++ køleskab bruger hurtigt 0,5 kwh/døgn, og det er det teoretiske forbrug uden at døren åbnes, og der lægges nye (varme) vare ind.

konvertering til 240 volt tager typisk 10-15 watt/h eller svarende til 0,3 kwh/døgn, dertil tab i ledninger m.m.  - et ikke ubetydeligt tab som om vinteren kan tage det meste af din produktion....


alt i alt skal du for at have et gennemsnitsforbrug på 0,67 kwh/døgn have paneler som producere ca. faktor 3 for at dække ind over året. 1000-1200 watt (3-4 paneler) burde kunne gøre det, hvis du også skal have strøm om vinteren så har du ret i at du skal have en lille vindmølle til at supplere, vindmølle strøm er dog en dyr affære - en vertikal vindmølle (som er velegnet i nærhedden af træer/bygninger m.m.) koster nemt 10-20.000 kr, dertil regulering og fundament m.m.

det vil som skrevet tidligere være billigere og mere miljøvenligt at få grid strøm til at dække yder perioder  - om vinteren er dk næsten selvforsynene med vindstrøm, så selv om møllen ikke står på egen grund så køre du grøn strøm.

Hvis det er til et kolonihave hus eller lign, kan man vel godt bruge en lille vindmølle til vinteren, der findes mange små vindmøller til små priser på ebay, skal dog ikke sige noget om levetiden på den..

her er en med en hybrid controller, som der også kan kobles solceller til.

http://www.ebay.com/itm/DC-400W-Win...Swo4pYa0WM

her er en med både vindmøller, controller samt solcelle panel, så mangler du bare et eller flere store forbrugsbatterier og en omformer fra 12V-240V 

http://www.ebay.com/itm/Hybrid-Wind...XgoDY0Vs8w


Så lige et stort forbrugsbatteri eller 2.

http://www.baadservice.dk/el-forsyn.../1000.html

Og en omformer. her en billig, der findes nok bedre.

http://www.harald-nyborg.dk/p3442/i...00w-12-220

Så er du kørende :)

tænkte dog lige på den med gennemsnitlig forbrug på dag du skrev. bor du i huset hele året, eller er du der kun feks kun 20-30 dage om året, hvis du bor der hele året(og bare har et meget lavt forbrug), kan løsningen godt virke, men hvis du kun er der feks 20-30 dage om året, virker det ikke, det kan godt være dit gennemsnitlige forbrug kun er 0,67kw pr dag, men hvis det er brugt på 40 dage, ville det give et dagligt forbrug på 6,1 kw pr dag, og det kan batteriet ikke indeholde, og solcelle/vindmølle ikke levere nok til at dække, og det vil være overkill at bygge noget der kan dække det, der vil du være bedre tjent med en brændstofdrevet generater. som feks sådan en her.

https://www.powergenerator.dk/benzin-generatorer/benzin-generator-3.000-w-/-230v?gclid=CjwKEAjw3KDIBRCz0KvZlJ7k4TgSJABDqOK7iFnoo_Gx60Xg10VvCpwDLFr8etDnhU8LDLKbFUB5JhoCAvTw_wcB

Annonce
Pizzabager skrev den 02-05-2017 21:46:08

her er en med både vindmøller, controller samt solcelle panel, så mangler du bare et eller flere store forbrugsbatterier og en omformer fra 12V-240V 

http://www.ebay.com/itm/Hybrid-Wind...XgoDY0Vs8w

 jeg bor der hele året og har et forbrug på maks. 0,67 kW pr. dag
det hybrid vind og sol anlæg du linker til ser fint ud.
men hvor meget strøm kan jeg regne med at møllen leverer? jeg bor på en lille grund på 1000m2 hvor der er høje træer hele vejen rundt. skal møllen monteres på et stativ som er højere end træerne eller vil den godt kunne levere lidt strøm selvom den kun kommer 3-5 meter op i luften? hvad med tilladelser osv. skal der søges om det? der er naboer hele vejen rundt da det er en grund i en lille landsby.

den omformer du linker til fra harald nyborg giver den ren sinus kurve? det ser umidlbart ikke sådan ud. skal den ikke det hvis det skal bruges til computer og lignende? kan mine el apparater (fin elektronik som pc osv.) blive beskadiget hvis det ikke er ren sinus kurve?

må nok erkende jeg ikke har nogen erfaring med de møller, og man skal altid forvente de lyver lidt(eller meget) holdbarheden er nok også tvivlsom, det er næppe noget som stadig virker 20 år senere(altså møllen, solcellerne gør nok)

omformeren fra harald nyborg var bare det første jeg fandt, det er sikkert ikke det bedste, du skal nok kigge efter noget bedre.

ang. træerne jo det er et no go, skal møllen levere som de beskriver skal der være frit hele vejen rundt, det er dog vigtigst at der er frit mod vest da vinden jo primært kommer derfra, det betyder også noget om man ligger på en top eller i en bund af området, og nogen områder har bare mere vind end andre..

sættet ser fint ud, men hvis møllen ikke kan få fri luft giver den jo nok kun 50% af det lovede eller mindre..

Man skal søge tilladelse til at have en husstands vindmølle, jeg skal ikke kunne sige om sådan en lille mølle her tæller som en husstandsvindmølle, men bor du i byzone går den ikke, der gives så vidt jeg ved ikke tilladelse.. 

jeg har prøvet at søge på youtube på de vindmøller fra kina og det ser ud til at de giver langt mindre end lovet, selv under optimale forhold (se sidst i videoen):

https://www.youtube.com/watch?v=co3bR9Go24I


men er det ikke noget med at man gerne må opstille en vindmølle som har et vingefang på mindre end 1,13 m2 eller skal der stadig ansøges?

jeg bor ikke i byzone men i landzone.

det kan godt være det bliver for kompliceret med en vindmølle i forhold til regler osv. og det kommer nok ikke til at give tilstrækkeligt.

men hvis jeg vil lave solcelle anlæg, kan det så betale sig selv at lave solcellerne ved at lodde cellerne sammen ligesom her?

http://www.instructables.com/id/How...lar-Panel/

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis