hvilket off-grid anlæg skal jeg have fat i?

jeg søger et off-grid anlæg som kan holde mig selvforsynende med strøm året rundt. mit forbrug er 0,67 kWh pr. dag og næsten hele forbruget er med 220v apparater så der skal medregnes noget tab af strøm til inverter osv.

for at anlægget ikke bliver totalt overdimensioneret i sommermånederne så er det vel bedre og billigere for mig at have en kombination af solceller og en lille vindmølle?

hvordan kan jeg udregne hvilket størrelse anlæg jeg skal bruge hvis det skal være en kombination af vindmølle og solceller? Jeg ved ikke så meget om det så jeg kan ikke rigtig gennemskue hvor meget strøm der vil gå tabt til laderegulatoren, inverteren osv.

kan i anbefale et godt off-grid anlæg (enten solcelle anlæg eller kombination af solceller og vindmølle) hvor alt det elektroniske er inkluderet (vindmølle, solceller, laderegulator, batterier, kabler, inverter osv.). Det skal selvfølgelig være en nogenlunde kvalitet, men det behøver ikke være noget smart hvor man kan følge ydeevnen på computeren osv. det skal bare kunne levere noget strøm og være stabilt og pålideligt, og gerne hvor man får mest muligt for pengene i forhold til kvalitet, ydeevne og levetid (det skal være så billigt som muligt men ikke så biligt at det bliver dyrere i sidste ende pga. reparationer, nedsat levetid osv.).

håber i kan give mig nogle råd. 1000 tak for hjælpen

jeg søger et off-grid anlæg som kan holde mig... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

de små vindmøller yder nogenlunde som de beskriver, det er ikke det som er problemmet. problemet er blot at man skal have MEGET frit rund om dem - ikke blot i vindretning men MANGE hundrede meter hele vejen rundt - i praksis betyder det så de skal ca 20 meter op i luften og det er IKKE realistisk i et normat hus - muligvis hvis du bor ude på landet på lolland.

når der står ting (huse/træer) rundt omkrig (selv i 10-20 meters afstand og til siden for møllens vindretning) skabes kastevinde og vinden får dermed ikke en stabil retning og flow - den type som der linkes til producere 0 watt under disse forhold.

jeg har selv haft alle de samme tanker som dig og har som skrevt haft praktiske erfaringer med flere anlæg - også off grid samt på vej til at bestille en vindmølle som supplement.

det som gør vindmøllen urealistisk i en have er det omkringliggende miljø (huse, træer, hæk m.m.) den type som der linkes til producere ikke noget nævneværdigt før en rimmelig stabil vindhastighed er tilstede.

jeg stoppede projektet da jeg fik en vindmåler op og kunne se at normal vinden i min have var dels lav og dels blev kastet rund - kunne se at vindmålleren snurede rundt på må og få - den blev i øvrigt placeret 10 meter oppe (5 meter over alle huse) hvor jeg havde håbet på at der ville være tilstækkeligt frit (max bygge højde i et sommerhus kvarter er 5 meter)


resultatet var som sagt nedslående og jeg vil stærkt fraråde møllerypen til slt andet end brug i masten på en båd.


VIL du have en vindmølle i en 'have' så SKAL det være en vertikal vindmølle - de er dyrere men kan tilgengæld producere når vinden kastes rundt.

jeg endte med at få gris tilsluttet solstrøm og har så købt en andel i en hav vindmølle - det giver MEGET mere mening for miljøet og min pengepung

Du skal have styr på dit effektbehov og dit energiforbrug. Og når du håndterer vekselstrøm skal du også få din reaktive effekt i balance. 

Energi kan gemmes (i batterier) - effekt skal være der. 

0,67 kWh per dag er ikke meget og du kan sagtens finde elgenerende anlæg til at levere det i årsmiddel.
Hvis din maks effekt er 0,67 kW og dine generatorer ikke kan generere, har du et problem. 

Hvis din maks effekt er 0,67 kW og dine generatorer ikke kan generere, har du et problem.

Kan dine generatorer levere den efterspurgte effekt på 0,67 kW, men dine forbruger har en skæv faseforskydning og kræver 0,7 kVA har du igen et problem. 

Hele Ø-løsningen er MEGET nemmere hvis du siger farvel til 230V og går over til 24V eller 12V teknik (Campingapparater).  Det giver tykke ledere nogen steder - men det virker og alt grej er tilgængeligt. 



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis