Farymann indenbordsmotor - kølevand kommer ud af indsugningen

Jeg er stødt på et alvorligt problem, nemlig at der tilsyneladende kommer kølevand ud af indsugningen på min søvandskølede Farymann indenbordsmotor, model A40-LA (årgang 1974,1 cyl., 12 hk, vandretliggende cylinder).
Motoren har i vinter været frostsikret med en 50%/50% blanding kølevæske/vand.
Mens båden endnu står på land var det planen at udskifte denne kølevæske-blanding med rent vand, hvilket skete ved at hælde fersk vand igennem søvandsfilteret mens vi tørnede motoren rundt med startsvinget samtidig med at vi aktiverede ventilløfteren. Efter kort tid kunne vi konstatere, at der kom kølevæske ud af luftfilteret, når vi tørnede motoren rundt.
Forslag til hvad årsagen til dette kan være ønskes, og vil det være en dyr reparation at udbedre "skaden", hvis der i det hele taget kan skaffes reservedele til sådan en gammel motor?  

Der er ikke meget plads i motorrummet, så motoren skal nok ud, hvis der skal udføres reparation på den.


 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ud fra din beskrivelse, er der 2 mulighederr, enten er toppakningen gået, eller der er en gennemtæring i topstykket. Jeg har oplevet nøjagtig det samme fænomen med en Bukh DV10, og der var der en gennemtæring  i forkammeret.

Mvh. Finn

Når der tørnes med ventilløfter er der åbnet til vandet i udstødningen så det kan løbe

ind i cylinderen og i luftfiltret.

Få tømt motor og udstødning tømt for vand og skift motorolie. ( jeg har set det ske)

JOY


<p>&#160;</p> <p><strong><em>&#160;&#160;&#160; KH</em></strong></p>

Nåhh ja, den havde jeg ikke lige tænkt på. Sorry.

Hej Joy.  Tak for svaret.  Hvordan tømmes motor og udstødning for vandet?

Da jeg før vinter pumpede kølevæske/vand-blandingen på motoren skete dette på samme måde, altså også ved at aktivere ventilløfteren samtidig med at jeg tørnede motoren rundt. Det betyder vel at der har været kølevæske/vand inde i motoren hele vinteren. Kan motoren have taget skade af det?  Det kølevæske/vand der kommer ud af indsugningen er "fedtet" og brunligt.


 

Øh, forsøger uden held og komme i tanke om jeg nogensinde har set en motor hvor ventilløfteren var koblet på udstødningsventilen. Det plejer altid og være indsugningsventilen man bruger.

Det skal dog siges jeg aldrig har betjent eller repareret på en motor af omtalte type.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce

Fjern udstødningsslangen fra motoren og se om den er fyldt med vand,

fjern slangen fra pumpe til motor, pejl oliestand , så tager vi den derfra.

Brunt vand ligner rustdannelse.


<p>&#160;</p> <p><strong><em>&#160;&#160;&#160; KH</em></strong></p>

Forsøger i første omgang at følge JOY´s råd; men da båden ligger godt 60 km fra min bopæl, tager det et godt stykke tid. Joy, måske du vil sende dit tlf.nr. til:  [email protected]

Sker der noget ved at forsøge at starte motoren, hvis udstødningsslangen er tømt for vand og vi kan tømme motoren for vand ved at lade være med at spæde vand til vandpumpen? 


 

Hej, fulgte JOY´s råd og nu kører motoren heldigvis igen. (De gamle bådmotorer er heldigvis ikke så fintfølende som de nymodens bilmotorer)  

Samtidig belærte JOY mig om aldrig at frostsikre motoren ved at fylde kølevæske på, uden at motoren er i gang, da kølevandet ellers ikke bliver "presset" ud af udstødningsslangen; men hober sig op her for til sidst at ende i motoren.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis