Martec ferskvandskøling prop

Hej. Jeg sidder og kikker på Martec ferskvandskøling til Volvo Penta MD3 og MD17.

Der står i monteringsvejledningen, at der skal sættes en plastikprop i slangen (prop og slange er begge 16 mm) før termostathuset, på ferskvandssiden.

Hvad gør den der ? Jeg synes kun, at den må lukke for gennemstrømningen, eller drosle gennemstrømningen voldsomt ned, hvis der kan presses noget væske forbi.

Er der nogen der er i besiddelse af de vises sten, der kan hjælpe mig på vej ?

http://martec.se/shop/31500/art57/13621157-fa0ede-MD3-17.pdf        Se billede nr. 2

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den er lidt svær at forklare, men jeg prøver. Termostaathuset er konstrueret således, at når termostaten er lukket (motoren er ikke varm), så bliver kølevandet ikke ledt ind i motoren, men bliver ledt igennem termostathuset, det sikrer, at pumpen har en mindstemængde at pumpe med, det sikrer at impelleren ikke bliver ødelagt. Når termostaten så åbner, lukker den af for gennemgangen i termostathuset og kølevandet bliver ledt ind i motoren via det T-stykke som har pos. E på det øverste billede til højre.

Martek s pumpe er åbenbart en type som bruges i bilmotorer, de behøver ikke at havee en mindstemængde, jeg ved det ikke, jeg har aldrig haft med Martek kølere at gøre. Men hvis det er sådan, så giver det god mening med proppen, for så er man sikker på at motoren får alt det kølevand som den skal bruge.

Har bladret ned i bunden af manualen, der er en principskitse, som giver god mening.

Håber det giver mening. Det kan jo også være, at der er nogen herrinde, der kan komme med en bedre forklaring.

Mvh. Finn

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis