Bedste måde at fjerne ukrudt mellem fliser

Hele vejen rundt om mit hus har jeg mindre fliser, hvorfor der er ueneligt meget ukrudt som dukker op mellem dem.


Forrige år fjernene jeg det hele manuelt, sidste år prøvede jeg med højtryksrenser samt at sprøjte med Keeper L efterfølgende.


I sidste weekend fjernede jeg der meste på et større område, men det er stort set allerede tilbage i 5 cm højde flere steder, så jeg skal over det med det samme.


Trænger derfor til en metode der er lettere (sidste sæson inden huset rives ned). Min svigerfar sagde at jeg blot kunne bruge fliserens, men som jeg kan se gør det ikke det store ved planterne, selvom det ellers lød som en tiltalende metode.


Nogle gode råd?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg bruger en ukrudtsbrænder men man skal jævnligt være over det. 

Der findes ikke nogen nem måde, med mindre du vil bruge gift, som så er belastning for de kommende generationer   
Jeg har også brugt ild, som det primære og her er det vigtigt kun at "koge" planterne lidt, fordi du så ødelægger cellerne i planten og dermed tvinger den til at "vokse sig selv til døde".
Hvis du brænder den helt ned til sokkeholderne, svarrer det til at rive planten midt over, og dermed skyder den bare igen.
Men ellers er det den hårde vej, med at fjerne de planter der er uønskede og så erstatte dem med enten fuge sand eller planter der pynter mellem fliserne, og så indse at haver skal vedligeholdes, ellers vil naturen tage over      


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Enig det med kun lige at svitse bladene er en vigtig detalje.

nu kan jeg forstå det kun er for denne season og så anbefalder jeg også en ukrudts brænder . men noget andet man også kan bruge til belægning er fuge sand med parafin , fordelen med det er man fejer det godt ned i alle fuger og derefter brænder med gas så parafinen smelter og dermed lukker fuger godt af , man skal så en gang i mellem ud og brænde fuger men det holder længe og lukker for alt ukrudt , det er dog ikke en billig løsning . sidst jeg lavede det var det 100 kr pr m2

Rico-GDS skrev den 18-06-2019 15:27:57

nu kan jeg forstå det kun er for denne season og så anbefalder jeg også en ukrudts brænder . men noget andet man også kan bruge til belægning er fuge sand med parafin , fordelen med det er man fejer det godt ned i alle fuger og derefter brænder med gas så parafinen smelter og dermed lukker fuger godt af , man skal så en gang i mellem ud og brænde fuger men det holder længe og lukker for alt ukrudt , det er dog ikke en billig løsning . sidst jeg lavede det var det 100 kr pr m2

 Og hvad sker der så med parafinen når sommersolen bager på fliserne, eller om vinteren når frosten sætter ind?   

Om sommeren slipper du for at smøre fødderne ind i creme, om vinteren spiser fuglene og dør.

Min kone har hældt små mængder eddikesyre på ukrudt i år. Tænker det er bedre for naturen og grundvandet end RoundUp.

MVH


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Frank Chr. skrev den 18-06-2019 18:41:28

 Og hvad sker der så med parafinen når sommersolen bager på fliserne, eller om vinteren når frosten sætter ind?   

 Det kan det holde til , testet en del år nu og skulle det sprække gen varmer man det bare med gas brænderen og så det tæt igen ;) 


Ukrudt mellem fliser kommer oppe fra, man kan undgå det ved at feje dem jævenligt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis