Kan man bruge alm. LED pærer i køkkenspots hvor der før har siddet dæmpbare halogenpærer?

Hej

Vi har et køkken hvor der er spots inde i skabene, under emhætten og oppe i en række i loftet. Kontakten er sådan en med tre runde, flade skiver, som man blot holder fingeren på og så tænder lyset - og hvis man holder fingeren på, dæmpes det også.

Men nu er det ikke et spisekøkken, så jeg ville godt udskifte de nuværende halogenpærer med LED pærer, men de skal egentlig ikke være dæmpbare, da dette blot er til irritation eftersom vi gerne vil have godt lys i køkkenet til at arbejde på.

Ved I om der er nogen risiko ved at udskifte de dæmpbare halogenpærer med alm. LED pærer?

Tak på forhånd for et godt råd! :)

Hilsen Eva

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tag et billede af de ting du beskriver. Så kan vo bedre hjælpe dig

Ja billeder som sinkodingo skriver.

Men for at det ikke skal kunne dæmpes, skal lysdæmperen skiftes til en afbryder.
Og så er det anpå hvilke spot du har, om de kan byttes til LED og om det overhovedet kan lade sig gøre.
Der er så mange ting, før man kan sige det uden de store problemer.


Apollo14dk - Elektriker af guds nåde. Dog hjemmegående pt. pga. arbejdsskade

Jeg ville nu også foretrække et billede men ja, som tidligere nævnt er det muligt at skifte til LED pærer hvis du installerer en afbryde. Jeg er i al fald selv hoppet på LED gu10 spots http://mrperfect.dk/12-gu10-fatning-led

Skifter du til en alm afbryder kan du problemfrit skifte til led lyskilder, din nuværende lysdæmper/ som virker som afbryder kan ikke bruges  for forbindelse med led

ja du skal skifte lysdæmperen til en alm. afbryder - det lyder som en FUGA dæmper og du vil derfor uden problemer gå ned i hjem%fix eller haralskrald og købe en afbryder.

lige til at skrue ud og sætte den nye afbryder i, det tager 5 min. og kræver kun en skruetrækker


Der kan lige være den detalje at der er tale om lavvolt halogener der sidder der nu, og der er det ikke sikkert at du kan skifte halogenerne til LED, fordi trafoen mange gange skal have en minimumsbelastning for at virke ordenligt. 

feks kan der stå på trafoen 10-60W og hvis du så sætter under 10W samlet belastning på, vil lyset stå og flimre...  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis