Valg af vinduer til nyt 2020 hus

Hejsa

Måske det er ingeniør baggrunden der bliver en last, men jeg har været ved at se på de energimæssige egenskaber ved en række vinduer vi overvejer til vores nye hus.

Rationel, Velfac, IdealCombi... Der er mange der ude !

Vi vil helt sikkert have træ/alu og med 3 lags ruder, i et moderne design, men ellers skal valget tages på erfaringer og kolde tal(og pris :)).

Vi har i dag Rationel, købt i perioden 2006-12, så måske det er anderledes i dag. Men jeg har ikke været imponeret over deres kvalitet, selve konstruktionen(alu montagen på træ karmen) eller noget så simpelt som voldsomt knastudtræk(særligt på døre med glas). Ellers har jeg ingen personlig erfaring !


Men jeg syntes at IdealCombis Futura+ energimæssigt ser meget attraktivt ud, om end jeg også kan se at de fleste "typehuse" og bedre, alle opføres med Velfac 200.


Nogen her med bidrag - erfaringer - andet ?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Rationel og Velfac er samme koncern, hvor Rationel er discoundudgaven. Har selv Velfac vinduesparti i vores køkken, som nu er små 10 år gamle - dem med kondensproblemer. 

For ca. 5 år siden skiftede vi næsten alt andet. Det blev STM vinduer, energiklasse 2020 - også med 3 lags glas. Ville helt sikkert vælge de samme i dag (stmvinduer.dk). 

Ideal-Combi skulle også være gode vinduer.

Ideal-Combi, STM og sikkert en hel del andre har arbejdet meget for at opfylde kravene til de nye normer, og opfylder betingelserne. Derimod er de store producenter endnu ikke helt klar. De fik udskudt tidspunktet for hvornår de nye krav skal gælde.


Søren O

De nye træ- alu vinduer er med et kompositmateriale udvendigt - inde bag aluminiummen. Det eliminerer en hel masse problemer som er ved træ. 

Nye termoruder er i dag også med "varm kant", så endnu en kuldebro er væk.

Forresten fjerner man hos STM knaster ved helt at save et stykke træ væk, og fingersamle bagefter. Det kan slet ikke ses bagefter.


Søren O

Jeg h ar selv rationel aura + 3 lags vinduer med træ alu de har siddet i 4 år nu og er 100% tilfreds ingen kuldebroer ingen knastudtræk indvendigt og de er med en u-værdi på 0,52, ikke mange vinduer kan præstere det i dag.. Som sagt jég kan ikke komme med et argument for ikke at vælge rationel igen.

Der findes denne fine liste:

http://energivinduer.dk/wp/wp-conte...210417.pdf

Har kan man hurtigt se hvilke vinduer der energimæssigt er bedst, men dermed ikke noget sagt om kvaliteten der af - eller prisen ...

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
mfrost skrev den 22-04-2017 10:53

Jeg h ar selv rationel aura + 3 lags vinduer med træ alu de har siddet i 4 år nu og er 100% tilfreds ingen kuldebroer ingen knastudtræk indvendigt og de er med en u-værdi på 0,52, ikke mange vinduer kan præstere det i dag.. Som sagt jég kan ikke komme med et argument for ikke at vælge rationel igen.

 Er det ikke kun selve glasruden der har den U værdi ?

Bør man ikke vurdere vinduerne ud fra E_ref værdien, da det er en mere samlet energimæssig betragtning(rude og karm - og kan sammenlignes på tværs af mærker) ?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Bare som afslutning på sagen, så er mine konklusioner ud fra:

  1. Energi
  2. Kvalitet


At følgende 4 producenter/modeller er værd at betragte til projektet:

  1. Velfac 200(Eref = +13,3 og Uw = 0,82)
  2. STM Tinium 2020+(Eref = +15,8 og Uw = 0,82)
  3. Krone Ecliptica+(Eref = +32,7 og Uw = 0,81)
    1. Om end jeg ikke helt ved med det fiber materiale...
  4. Ideal Combi Futura+(Eref = +30,6 og Uw = 0,78)


Der er også lidt forskel på bredden af sprosser, hvor jeg helt sikkert går efter smallest mulige, ift. lys og æstetik generelt.

Næste step bliver så en prisundersøgelse...

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis