Gulvvarme i uisoleret betongulv

Vi har et hus fra 1961, hvor gulvet i  badeværelser og entréen er bygget op som følger (opstillet nedefra - dvs fra den rå jord):
- 20 cm grus som kapillarbrydende lag
- 10 cm råbeton (klaplag)
- 13 cm støbt betongulv
- Klinker
(dvs ingen isolering i gulvet).
Vi overvejer at hugge den støbte del op (13 cm) og støbe nyt gulv med vandbåren gulvvarme. Det drejer som om i alt ca. 50 m2 gulv. Gulvvarmen skulle primært have komfort-formål, og vi ville i givet fald supplere med radiatorvarme i rummene. Mine spørgsmål er:
1. Må vi overhovedet etablere gulvarme på et uisoleret gulv betongulv (jf BR15)? Vi har ikke planer om at hugge klaplaget op og grave yderligere jord væk, da det formentlig vil være en bekostelig omgang.
2. Vil det være urealistisk dyrt at etablere og anvende gulvvarme blot for komforten skyld - og vil det være fordelagtigt/muligt at isolere en del af det nystøbte betongulv på i alt 13 cm tykkelse?

Tak og mange hilsner
Lars
 

Vi har et hus fra 1961, hvor gulvet i... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
kmflisemester skrev den 22-04-2017 07:27

Hvis i har 13 cm at løbe på har i relativt meget plads. Jeg tror jeg ville tage fat i producenten bag det her https://www.billigvvs.dk/Varmesyste...89506.html

Prøv at spørge producenten hvor meget og hvilken type isolering de ville anbefale.  Umiddelbart ville jeg tro at i godt kunne få 75 mm måske endda 100 mm under men det afhænger nok lidt af om Uponor kræver et tykkere støbe lag når der er isolering under. Måske en wedi plade kunne gøre det. 

 KMflisemester... Den her ser ud til en fed løsning til 1,5cm incl. 0,99 pex... Er det realistisk at banke 1,5 cm af eksisterende beton uden skidtet krakkelerer?



kh. hilsen Mr. GDS 0

Nej altså du skrev at i ville hugge øverste beton lag af som fyldte 13 cm.  Min tanke var så at lægge 50-70 mm batts og så uponor løsningen eventuelt med  et lidt tykkere støbe lag end der er vist pga isoleringen. Så er i tæt ved at være oppe ved den gamle højde igen. 


km

KMflisemester ----   Brugeren mrGDS0 er ikke trådstarter. 

Trådstarter spørger til de 13 cm. 


MrGDS0 har vist bare ikke gidet starte sin egen tråd, og har derfor nappet denne 😃

Så det er altså 2 forskellige der spørger. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis