Bilvask med højtryksrenser ineffektiv

Jeg har flere gange vasket bil med min højtryksrenser, en Kærcher K5. Til dette hører der en Vario dyse med, som iflg. producenten er den man skal bruge ved bilvask.

Resultat af bilvask er noget ringe. Så længe bilen er våd, ser den ren ud. Men når den bliver tør, kan man se at der stadig sidder et tyndt lag skidt på lakken. Tager jeg en gammeldaws børste i brug, forsvinder skidtet, men det er jo ikke meningen at man skal bruge sådan en, når man har en højtryksrenser.

Har I andre været ude for det samme?
Er der nogen der vasker bil med den almindelige dyse (tør ikke bruge den af frygt for at lave skader)?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Man får ikke bilen ren med højtryksrenser og kold vand.
Nogle fabrikater af højtryksrensere laver en roterende børste til bilvask, om det virker aner jeg ikke.

Min arbejdsbil vasker jeg med en stor Gerni højtryksrensen, med almindelig dyse, men holder den mindst ½ meter væk, den bliver heller ikke ren. Så får den en gang af en "skumlanse" med autoshampo, så der er et fint lag over hele bilen, så får den en tur af børsten, og til sidst endnu en tur af renseren, så er den ok ren.
Det lyder besværligt, men det er det ikke, det tager nok ikke mere end 5 minutter..

 

Men dag med regnvejr og bilen er godt smattet til, pynter det gevaldig, bare med en hurtig gang med højtryksrenseren.


Vi prøver igen, i morgen --

Hvis det var muligt med højtryk at lave en ordentlig vask uden lakskade, så var børsterne i mange vaskehaller nok forsvundet for længst.

Så helt enig i, at man ikke kommer uden om børsten (endnu).

Hej med jer - og tak for jeres svar.

Proceduren som jeg forstår den:

  1. Skyl/spul bilen med vand for at få det værste skidt af. Vandslange med sprøjtepistol og højtryksrenser giver samme resultat.
  2. Autoshampoo på bilen. Her kan man enten bruge den gammeldags metode med en spand med vand og shampoo i, samt en børste, til ganske let at fordele sæbevandet. Alternativt en højtryksrenser der ved lavt tryk ligeledes kaster sæbevand ud over bilen. 
  3. Gnid sæben rundt på bilen så skidtet løsner sig. Brug mullerne med en børste, en billig Harald-skrald bil-kost med vandtilslutning, eller en højtryksrenser med børste. Uanset hvad, skal armene arbejde.
  4. Skyl/spul bilen. Vandslange med sprøjtepistol og højtryksrenser giver samme resultat.


Ud fra det I skriver, har jeg derfor svært ved at få øje på at der skulle være en fidus ved at bruge en højtryksrenser...

Hvis man som vi har det på arbejde, der er højtryksrenseren fast tilsluttet, og højtryksslangen på udtrækstromle, skumlanse til at sætte på renseren, samt en børste på skaft (uden vand i)

Så synes jeg det er nemmere end med vandslangne, højtryksrenseren fjerner hurtigt alt løst skidt, og med skumlansen er bilen lynhurtigt sæbet ind. 

Så synes jeg det er mange gange lettere end vandslangen, men det er smag og behag.

Men afprøv begge metoder og brug den der fungere bedst for dig.

Konen har lige håndvasket privatbilen, samt støvsuget den, det er den nemmeste metode....  


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Jeg har altid brugt børste med det mest korrekte ift. lak er at bruge svamp. Og så er der altså ikke nogen smutveje, en ordentlig bilvask tager tid.

Tak for jeres svar. 

Min egen konklusion, før jeg oprettede emnet her, var at bilvask med vand-kost og børste gav et bedre resultat end med højtryksrenser. Det er jeg nu bekræftet i   . Nå ja, der er måske nok en mindre fordel hvis højtryksrenseren hele tiden ligger klar til brug, men sådan er det ikke i privaten. 

ThomasM skrev den 01-05-2017 22:00:46

Tak for jeres svar. 

Min egen konklusion, før jeg oprettede emnet her, var at bilvask med vand-kost og børste gav et bedre resultat end med højtryksrenser. Det er jeg nu bekræftet i   . Nå ja, der er måske nok en mindre fordel hvis højtryksrenseren hele tiden ligger klar til brug, men sådan er det ikke i privaten. 

 

Du får ikke et bedre resultat med " vand-kost og børste" end med en højtryksrenser. Du får samme resultat. For det er DIG er vasker den. vandslangen og højtryksrenseren kan kun bruges til at spule og påføre skum med. 

Det smarte med højtryksrenseren er at du kan få lagt et tykt lag skum på bilen med meget lidt vand. Og det bliver siddende, og løsner skidtet så det er nemt at vaske af efter nogle minutter.  Men der kræver jo at man har/køber en højtryksrenser og skumlanse. Har man ingen af delene, er det nok lidt overkill at invistere i det, kun for at vaske bil. 

Ellers har ham her nogle rigtig gode videoer/guides til vask af bil.http://shop.bilvask.nu/guides/bilva...ryksrenser

 Fandt siden igår og han virker meget troværdig. Synes dog at 500Kr for en skumlanse er meget dyrt, så jeg har fundet en på ebay til 270Kr inklusiv fragt, som skulle passe til min Nilfisk alto C120


. http://www.ebay.co.uk/itm/Demon-Mot...rfTdmMoDNw

1. Gør bilen våd,  vandslange eller højtryk.

2. Brug skumlanse til at sæbe bilen ind. Fåes til både højtryk og vandslange. 

3. Brug en lammeuldshandske til at gøre bilen ren.

4. Skyl efter med vandslange eller højtryk.

5. Tør bilen over med vaskeskind eller håndklæder. 


Så har du en dejlig ren bil

Tak for jeres svar. Højtryksrenseren er måske nok bedre til at sæbe bilen ind end man selv kan med en spand og en børste, men det er lidt voldsomt at rigge højtryksrenseren til blot for dette. Jeg synes i øvrigt ikke det er det store besvær at gøre dette med spand og børste. Det jeg helst ville slippe for var at gnide bilen ren, hvadenten det er med vand-kost eller en lammeuldskandske. 

Selv om jeg meget gerne vil være forandringsvillig, så er min konklusion uforandret. Man ikke har særlig stor glæde af en højtryksrenser til bilvask. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis