90'er bue døråbning

Hej,
Jeg har købt en lejlighed og der er ved indgangen til stue + indgangen til køkken en rund åbning. Jeg vil gerne have fræset dem op/om til en firkantet - evt have sat en dør ind til stuen.
Er det en murer jeg skal have fat i?
Nogen som har en idé om hvad det vil koste?
På forhånd tak
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på lds
Nu har du jo lavet indlægget på en "lav det selv" side , så det skal du da naturligvis lave selv.  

Hvis det er det du går efter så vend endelig tilbage så får du en detaljeret forklaring.

Men ellers er det er murer, der kan banke buen ned, mure nyt op med en overligger, og bagefter pudse det hvis det er det der skal gøres.

Det er ikke materialer der koster, det er naturligvis arbejdslønnen. Et hurtigt skud fra hoften er ca. 2 arbejdsdage

Det koster mindst 4.000,00 om dagen, + lidt materialer. Så det løber op i omkring 10.000,00 i det område dit postnummer indkerer ( der er dyrere postnumre at få noget lavet).

 

 

 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for svar
Jeg vil rigtig gerne lave det selv jeg kan, mon det her er noget jeg kan Så jeg vil sætte stor pris på en forklaring. Ja, mit postnummer er 9000 :/

Så skal du lige forklare hvordan resten af væggen ser ud. Eventuelt tage et billede og sæt ind her, det fortæller en hel masse så jeg ikke behøver at gætte mig igennem alle muligheder.

For at indsætte billeder, skal du vælge >åbn editor< så er der øverst en værktøjsbjælke hvor du vælger knappen længst til venstre. Så kan du indsætte billeder.

Ellers skal du så godt som mulig forklare hvordan det er lavet. Er det "bare" en bue, er det fremspringende synlige mursten, er væggen pudset, eller noget helt andet ?


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vedhæftede filer:

Der er savsmuldstapet på stuen men i buen og uden gangen er væggen pudset op, hvis det giver mening

Annonce

jeg har lavet en tegning hvor det er markeret med rødt hvad der skal hugges væk, og skraveret med grønt hvad der skal mures ind igen.

1. Værktøj: afdæknings plast og tape, fladmejsel, hammer, murerspand, spandske og 18x32 cm pudsebræt

2. Materialer. Overligger (ca. 20 cm længere end åbning). Færdigblandet mørtel.   . 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Her link til eksempel på overligger 

Og så min lille tegning 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Der er sket noget nyt her på lds som jeg ikke helt er dus med endnu, derfor flere indlæg.

Du afdækker gulv og andre rum så godt som mulig, men regn alligevel med at der støver i andre rum. Så hugger du væggen ned som jeg viser med den røde streg. Højden må du selv regne på. det kommer an på hvad højde døren har nu i forhold til dit ønsker. 

Der hugges ud så der er plads til den valgte overligger (5 eller 6 stens. 

Væggen vandes godt med en lille børste, og noget af den op blandede mørtel lægges på de 2 afsatse ca. 2 cm tykkelse. Overligger lægges op og skubbes lidt frem og tilbage så mørtelen bliver godt fordelt under den. Så fyldes sprækken i sider og over den med mørtel. Det kan gøres ved at mørtelen er på pudsebræt, og den holdes helt hen imod. så kan man rage noget ind med en fugeske eller en stor skruetrækker. 

N  . 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nu har du fået muren på plads. 

Så trækkes mørtelen på væggen, så det fylder ud til godt og vel tykkelse på din oprindelige væg. Vent 1- 1,5 time så mørtelen sætter sig   Kanten af pudsebræt kan skrabe overskydende af, eller med et lille stykke bræt.. Nu kører du i cirkel bevægelser med pudesbræt, og efterfylder der hvor der mangle lidt. 

Efter et par dage er det klar til finpuds eller spartling. og så skal hele væggen have en omgang nyt tapet på begge sider og males. 

Det lyder nemt, men der er arbejde i det.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hejsa,
Jeg overvejer at kaste mig ud i et lignende projekt, så håber det er ok jeg stiller et tillægsspørgsmål i denne tråd.
Jeg har kun 3-4 lag sten over min bue, derfor er jeg lidt bekymret for om det falder ned når jeg fjerner buen inden jeg når at få overliggeren op. Huset er et alm. et-planshus med loftrum ovenover så stenene "hæfter" ikke fast på noget ovenover - håber det giver mening:-)

Skal jeg træffe nogle foranstaltninger eller krydser jeg bare fingre for at stenene bliver oppe?
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også