Kloakrør og punktfundament til træterrasse

Hvis man gerne vil anlægge en træterrasse, og søger lidt på nettet, finder man hurtigt ud af, at et punktfundament med kloakrør i jorden som fyldes op med beton er sagen. Mange har i hvert fald brugt den løsning.

Jeg står foran at skulle lave en terrasse som er 25 cm over jorden (fra jord til oversidde af brædder), og vil i den anledning støbe på ovenstående måde. Jeg har dog to spørgsmål.

Min første spørgsmål er: de fleste jord-/pælebor jeg kan se er enten Ø100mm eller Ø120mm. Kloakrørene er typisk Ø110mm. Så hvad gør man ? Graver med 100mm og skubber kloakrøret ned med vold, eller 120mm og fylder rundt om bagefter? Noget af fidusen går vel lidt af hvis man gør sidstnævnte. Man kan selvfølgelig også bare grave et hul med boret, og så kun sætte kloakrøret lidt ned i jorden, måske er det netop det folk mener?

Mit andet spørgsmål er: hvor langt skal der være imellem punkterne? Terrassen bliver vel omkring 20m2, og noget der minder om kvadratisk. Min plan var at støbe, lægge stolper ovenpå, så reglar og så brædder.

Tak

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er slet ingen grund til at have kloakrør nede i jorden. Beton bliver stærkere når det går helt ud i alle sprækker i jorden. Men over jorden er det da en nemt "støbeform" så bliver soklen pænt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 20-04-2017 16:40
Der er slet ingen grund til at have kloakrør nede i jorden. Beton bliver stærkere når det går helt ud i alle sprækker i jorden. Men over jorden er det da en nemt "støbeform" så bliver soklen pænt.

 

Det giver fin mening. Tak

 

Jeg har brugt Spirorør, da jeg synes de er noget kønnere end kloakrør, men også kun over jorden.

 


Vi prøver igen, i morgen --

Hej.

Det er ikke fordi jeg på nogen måde vil sige noget dårligt om betonfundamenter. Men Jeg tænkte, da jeg selv skulle til det som du beskriver at det var for bøvlet eller hvis man sparede på punkterne så for dyrt i træ til at lægge brætterne på. Så jeg købte Ø7cm trykimp pæle i 2,5m længde og savede over på midten gravede dem 90cm ned (lavede hul med en pælespade jeg har) et pælebor ville også være perfekt. Stampede grus omkring pælene så regnvand bedre kunne dræne. Forbandt pælene med 45x95cm trykkede reglar på den ene led og det samme på den anden led til at skrue brætterne i. regnede på vægten og kom frem til at der ville komme et tryk på ca 2kg/cm2 som jeg efter mange søgninger på google kom frem til ville være ok. hvis man vil være helt på den sikre side så kan man lægge en stump flise i bunden af hullet for at øge bæreevnen.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

nu skriver du ikke så meget om baggrunden for at vælge den ene vs den anden løsning - hvad er dine prioriteringer

punkt fundamenter kan udføres på mange måde og de har alle deres fordele/ulæmper.

det være enten økonomisk, tid at lave eller hvordan det ser ud og endelig holdbarhed.

har du en ide om hvor lang tid din terresse skal holde, og/eller har økonomien en stor betydning ?

med mindre vi snakker en terrasse af lav kvalitet/kort holdbarhed så ville jeg undgå træ i jord (også selv om det er tryk imp) selv tryk imp kan rådne i jord efter 7-10 år - det afhænger af produktets kvalitet, og den kender du først når de er rådne....brug beton.

de foreslag du har set med at støbe selv, ville jeg være skeptisk over for hvis der er tale om ø110 rør pvc rør. her vil det være både nemmere, pænere og billigere at gå ned i jem og fix/byggemarkede og købe færdige beton pæle - de koster lige i underkant af 100kr/stk - tænk på at med kloakrør skal du både købe rør, beton og galv. stolpesko,hvilket i sidste ende hurtigt koster det samme. de færdige er monteret med galv stolpe sko og klart den hurtigste løsning.


hvis du gerne vil lave en bedre løsning (mere holdbar/dyrere) så skal du købe rigtige beton kloakrør, og nogle kraftigere stolpesko, men så snakker vi også en lidt anden pris per stk (300 kr/stk) - her har du så en løsning som holder i 25 år og når ned i frostfri dybde.

jeg har personlig benyttet både jem og fix stolper og hjemmelavede af solide betonrør - her vælger jeg løsning ud fra hvad det bruges til.

mit næste projekt er "bare" et læskur til græsslåmaskinen, og det er med jem og fix stolper i jord. hvis jeg skulle lave en kvalitets terresse, så ville jeg ofre lidt mere og bruge tiden på at lave ordentlige  sokler med betonrør og kraftige stolpesko - det ville sikre at terressen står stabilt, også om 10 år.

endelig er der dem som blot smider 2-3 fliser oven på hinanden og så blot sikre at træ konstruktionen er tilstrækkelig stiv så den ikke kan vride sig.  man kan så altid hver 2 år justere med en kile hvis der er et hjørne som har sat sig 

Når man bore ca. 90 cm ned med jordbor, og fylder op med beton, så er der ikke noget der sætter sig, og blander man selv beton, koster det ikke alverden. (jeg giver 30-50 kr for en trailer fuld støbemix)

Men det er jo smag og behag, jeg bruger gerne lidt tid på at lave tingene bedst muligt, at andre så synes det er overkill, må de jo om. Jeg har endnu i mine mange år som gør det selv, aldrig fortrudt ting som er lavet på bedst mulige måde.



Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis