nogen der er en haj i at dimensionere i DS/HD 60364-serien

skal have dimensioneret stikledning efter standarden, men jeg synes det driller lidt med valg af stikledning

til installationsbekendtgørelsen
DS/HD 60364-serien

Stikledningen dimensionerer efter internationale regler

Andre kabler dimensioners efter de forenklede danske bestemmelser i DS 60364 anneks C anvendes.

 

Dimensioneringsgrundlag:

Forsyningsforhold:                    Nominel spænding 230/400V – 3 faser og nul, 50Hz.

                                                          Forsyningsselskabet oplyser følgende vedrørende

                                                          Kortslutningsforholdene i installations forsyningspunkt

                                                          IK,Max,3F                16kA ved cosϕ 0,3

                                                          IK,Min,FN                8kA ved cosϕ 0,5

 

Systemjording:                           Den viste installation er udført med TN-C-S.

 

Føringsveje:                                 Stikledningen –W1 fremføres først i jord nedgravet 70cm, hvor den en del af strækningen er fremført i rør. I bygningen kan der regnes med installationsmåde nr. 60 og nr. 20 fra tabel A.52.3

                                                          Jordtemperaturen kan forventes at være 15 ̊C

                                                          Jordens termiske modstand 1K⋅m/W

                                                         

                                                          Hovedledning –W2 til tavle –A2 er i produktionshallen oplagt på perforeret kabelbakke. Fra produktionshallen og over til lageret er –W2 fremført udvendig på væg og i jord. I lageret er oplægningen på perforeret kabelbakke.

 

                                                          Øvrige kabler er hele vejen op på perforeret kabelbakke:

  • Kabel –W3 til EDB tavle –A3.
  • Kabel –W4 til tavle –A4 på maskine 1.
  • Kabel –W5 til tavle –A5 på maskine 2.

 

Kabler:                                            Stikledningen –W1 udføres som 4 leder kabel med aluminiumledere.

                                                          Hoved- og gruppeledninger udføres med kobberledere.

                                                          Alle tværsnit skal vælges ud fra en driftstemperatur på max. 70  ̊C.

 

Temperaturforhold:                 Temperaturen i produktionshallen kan blive op til 25  ̊C.

                                                          Temperaturen i lageret kan blive op til 35  ̊C.

 

Spændingsfald:                           Anbefalingen i DS 60364 punkt 525 ønskes overholdt ved normal drift.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor lang er stikledningen, og hvor stor en strøm skal den dimensioneres efter? Det er to vigtige parametre for at dimensionere kablet.

fase

sinkodingo, du skriver, at du læser til installatør. Så nu må du komme i gang   . Jeg vil mene, at du skal bruge et 4*300 mm2 PVIK AL kabel. Du regner så selv videre. Giver det problemer, skriver du bare igen.  


fase

Ja er dog lige startet. Og det er fra en autorisationsprøve. Men efter mange grå hår, har jeg fundet frem til 2*185mm2 alu. Som sidder i parallel. De 300mm2 kan netop ikke klare det. Kun hvis de har dimensioneret i forhold til SB. 

Mange tak

Hvis du søger på stikledningsberegning, kan du finde et eksempel  på et eksamensprojekt, som behandler beregning af el til et plejehjem. Det må give dig nogle ideer,


fase
Annonce

Kander projektet du henviser til. Har også lavet beregningen på stikledning. Som jeg har fået bekræftet er rigtigt. Det dog vigtigt at den ikke laves efter SB. Og derfor kan man ikke bruge den som rettesnor. Da der er nogen andre værdier i de forskellige strømværdier i kablerne



Jeg har ikke de tabeller, du omtaler, og tænker heller ikke på at anskaffe dem, så jeg kan ikke hjælpe dig mere.   


fase

Nej det også helt i orden men det. Det standard 183 hedder den


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis